Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Opp å ner, ner å opp…

Precis så är det när man åker väg 663 mellan Vallsta och nya E 4-påfarten.

Annons

Man skulle kunna tro att man åker i väglöst land – Trafikverket tycks i alla fall förträngt vägsträckningen.

Jag vill därför rikta ett varningens ord till er som tänkt åka vägen.

Redan när man svängt av riksväg 83 och passerat under järnvägsviadukten börjar eländet. Efter att man bytt vägtrumma vid korsningen Orbaden/Samsons sjönk den del där man grävt, så ett tvärt gupp bildades. Nu har det kommit upp en liten varningsskylt för att påkalla uppmärksamhet.

När man så kommer fram till bron över Ljusnan märker man hur skarvarna mellan de olika brosektionerna blivit allt mer markant det sista året. Förutom sopbil, slambil, mjölkbil, jordbruksfordon och så vidare har det gått extra mycket tung trafik över bron med timmerbilar under året.

Vi fortsätter en liten bit till och kommer till nästa stora gupp strax innan avfarten mot Prästänge. Guppet är så stort att det inte går att grensla med bilens hjulpar. För att undvika det måste man köra över i mötande körfält.

Sedan är det riktigt skaplig väg fram till Istevägskälet (avfarten mot Nianfors) där vi svänger av och åker förbi Bogården och Nordsjö. Möjligen skulle det inte vara fel med lite siktröjning på vissa ställen.

Så strax bortom byn Östansjö börjar eländet igen. Vid Niannoret varnas igen med en liten skylt om gupp – men då har man redan kört ett antal kilometer på en väg som under många år varit mycket starkt tjälskadad med sprickbildning och gropar som följd.

Längs med väg 663 bor och arbetar många. Den är en viktig länk mellan riksväg 83 och E 4 och det är förvånansvärt mycket tung trafik som går här. Den är också närmaste vägen till Hudiksvalls sjukhus med BB och en del av den vård vi inte kan få i Bollnäs.

Nej, nu är det på sin plats med lite agerande! Själv lyfter jag telefonen och ringer driftledaren för vägsträckningen på Trafikverket. Vad gör Du?

P.S Efter att under en timmes tid sökt driftledaren får jag till sist veta att han inte varit på arbetet de senaste sex dagarna, växeln kan heller inte upplysa om när han är anträffbar eftersom han inte knappat om telefonen eller på annat sätt meddelat växeln!

Vad gör han?

Hoppas han läser mitt mejl i alla fall.

Lisbeth Thyrén

Nordsjö, Vallsta

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons