Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omöjligt med isfria rutor

Det är en märklig beslutsgång i Ljusdals kommun angående tomgångskörning. Budskapet som medborgarna får är dubbel. Nolltolerans sägs det, men tumma gärna den regeln när du enligt lag måste ha isfria och imfria bilrutor.

Annons

Det är en märklig beslutsgång i Ljusdals kommun angående tomgångskörning. Budskapet som medborgarna får är dubbel. Nolltolerans sägs det, men tumma gärna den regeln när du enligt lag måste ha isfria och imfria bilrutor.

För många år sedan när jag tog körkort för bil så fick fordonet inte ens köras förrän sikten genom bilrutorna var helt klar och faktum är att lagen säger lika i dag. Ett oräkneligt antal gånger genom åren så har bilrutorna, efter sedvanlig isskrapning, isat igen efter bara några meters körning. Detta berodde på att luftfuktigheten med kylgraderna kylde ner bilrutan och isbildningen var ett faktum. Ska nolltoleransen i ett sådant läge gälla så är det ju bara att låsa igen bilen och gå därifrån.

Ni som beslutar om nolltolerans borde väga in i ert beslut att rutor ska vara uppvärmda och fri sikt. Väg också in att parkeringsplatser, som har uttag för motorvärmare/kupévärmare oftast har för klena säkringar. Klena säkringar gör att en underdimensionerad kupévärmare måste användas så att bilrutor fortfarande efter tre timmar inte är isfri.

Många parkeringar saknar uttag, till exempel vid arbetsplatser och när då bil ska användas så kräver lagen att du ska ha fri sikt. Det dubbla budskapet är ett faktum, nolltolerans men tumma gärna på den regeln. Förefaller faktiskt som om det är omöjligt med nolltolerans, åtminstone vintertid.

Thomas Sakshaug

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons