Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Omledd trafik stör inne i Hudiksvall

Javisst E4 måste läggas om och alla aspekter på säkerhet måste tas i beaktande!

Annons

Men ni får gärna förklara för mig, beslutet att leda trafiken genom tätbebyggt område klockan 18–06 och då genom ett av de mest befolkade områdena i centrala Hudiksvall. Och den tid på dygnet som störningseffekten med bullerpåverkan är som störst?

Vidare enligt information i de flesta medier skulle trafiken på E4 ledas om till centrala Hudiksvall sektionsvis, vart efter arbetet färdigställdes skulle trafiken ledas om mellan infart Södra, Västra Norra. Har i skrivande stund inte sett att några hänvisningsskyltar flyttas!

Trafiken leds på södra infarten löpande, och genom de mest befolkade områdena under hela dygnet. Eller är köerna så långa på E4 att flertalet tar vägen genom Hudiksvall i alla fall?

Har nu snart under 6 dagar bott i E4, med den tunga trafiken och E4-pulsen genom mitt sovrum från klockan 17 till 06 … precis den tiden på dygnet som de flesta som arbetar behöver sin nattvila. Snälla, kan någon förklara för mig vad som gick fel i planeringen?

LsG

Trafikverket svarar:

Som du nämner behöver vi leda in trafiken via väg 748 genom Hudiksvall. Vi har delat in arbetena i tre etapper för att inte behöva stänga av hela sträckan. Under de två första etapperna jobbar vår entreprenör mellan 18.00 och 06.00 och under den sista etappen är E4 avstängd under hela dygnet. Vi är medvetna att omledningen kan skapa störningar med ökad trafik, mer buller nattetid och andra effekter som till exempel förseningar i kollektivtrafik.

E4 har på sträckan hög trafik och ett vägarbete med flaggvakter eller ljussignaler skapar stora köer och långa väntetider. Att inte omedelbart trafikera en helt nybelagd yta ger också högre kvalitet och längre livslängd. Därför leds trafiken om genom centrala Hudiksvall och på mindre vägar. I slutändan görs beläggningsarbetena för att framkomligheten och säkerheten på våra vägar ska förbättras.

Med förhoppning om förståelse för de eventuella störningar omledningen orsakar.

Magnus Persson

projektledareTrafikverket

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons