Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ologisk ökning av byråkratin

Vi är dock av den bestämda uppfattningen att Sveriges bästa skola är inget som vi kan få, den skapar vi tillsammans med våra elever, föräldrar och personal i våra verksamheter.

Annons

Svar till Stefan Meuller (10/2).

Glädjande nog för alla elever och föräldrar i Ljusdal strävar vi alla åt samma mål; Sveriges bästa skola. Vi är dock av den bestämda uppfattningen att Sveriges bästa skola är inget som vi kan få, den skapar vi tillsammans med våra elever, föräldrar och personal i våra verksamheter.

Om vi lämnar det språkliga och riktar in oss på Stefan Meullers respons på vår insändare (9/2) kan vi särskilja följande:

Tron på den byråkratiska konstruktionen. Enligt våra styrdokument styrs skolan av styrelse (i vårt fall nämnden) och rektor. Både kompetens och ansvarsområden finns beskrivna. All annan ledning är således en byråkratisk konstruktion som får sitt existensberättigande i befattningsbeskrivningar och delegationer. Stefan Meullers tjänst är en sådan konstruktion. Gemensamt för de flesta byråkratiska konstruktioner är att de befinner sig på "behörigt" avstånd från kärnverksamheten. Vi har inte hävdat att all byråkrati är onödigt. Det vi säger är att anpassningen till de ekonomiska ramarna måste i rättvisans namn innefatta även dessa konstruktioner. Att motivera kännbara minskningar i kärnverksamheternas budget med minskande antal elever och samtidigt utöka den byråkratiska konstruktionen med en förskole/grundskolechef anser vi saknar en logisk förklaring.

Vi betonar betydelsen av en arbetsmiljö för elever och personal som motsvarar kraven i arbetsmiljölagen. Elevernas rätt till en bra arbetsmiljö fastställs i kap. 1 §3 och kap. 2 §1.

Synen på eleverna (verksamheterna) negligeras när samma elever från en dag till en annan blir berövade det som skollagen 4 kap. §1 säger att eleverna har rätt till, och vi då samtidigt tillsätter chefer på "behörigt" avstånd från kärnverksamheten.

Att sedan påstå att detta skulle stärka vår organisation för att "framöver kunna utvecklas mot Sveriges bästa skola" är en säregen uppskattning av det arbete som hittills gjorts i kärnverksamheterna.

Ahmad Odeh

ordförande Sveriges Skolledarförbund, Ljusdal

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons