Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya djärva grepp från Vägverket

Ingen ska behöva skadas eller dö i trafiken, men det är dessvärre en fiktion. Denna ensidiga fokusering på 10 kilometer i timmen hit eller dit löser inte det problemet.

Annons

Ingen ska behöva skadas eller dö i trafiken, men det är dessvärre en fiktion. Denna ensidiga fokusering på 10 kilometer i timmen hit eller dit löser inte det problemet.

Det är inte primärt hastigheten som orsakar olyckor utan trafikanternas beteende. Om jag kör av vägen och kolliderar med ett träd avgör naturligtvis hastigheten omfattningen av skadorna. Självklart.

Men, frågan är varför körde jag av? Svaret är beteendet och agerandet innan. Här kommer en provkarta: Stress, frustration, irritation, djur på vägen, bristande uppmärksamhet, osäkerhet, överraskningsmoment, drogpåverkade förare, för korta avstånd, medtrafikanters beteende och naturligtvis för hög hastighet.

De som kör med droger i kroppen och förare som väljer att överskrida redan 90-gränsen med råge kommer inte att påverkas i alla fall. Sänkt hastighet är för dessa och även andra trafikanter provocerande och skapar fler mer eller mindre riskfyllda omkörningar. Attityd och beteende igen.

Hur ska man komma åt det kan man undra? Inte med ändrad skyltning i alla fall.

Sedan undrar jag vad det kostar att skylta om miltals av bra vägar två gånger per år?

Myndigheterna utlovar drastiska sänkningar av dödstal och förbättrad olycksstatistik. 100 färre döda per år. Jag har svårt att tro det. Det finns inget linjärt samband mellan sänkt hastighet från 90 till 80 kilometer i timmen och minskade olyckstal i den omfattning som prognoserna säger. Vi bara skrapar i marginalen.

Med dagens inbyggda säkerhet i bilarna kanske förbättrad beredskap och ökade insatser i snöröjning med förbättrad vägkvalitet vintertid som följd ger troligtvis större effekt. Lägg pengarna där i stället. Men det är klart, ökade kostnader på den fronten är inte lika gångbart där chefer och politiker gör karriär på nerskärningar, utom sänkt hastighet förstås, som antar formen av helig ko i debatten.

Tro nu inte att jag försöker framstå som ett helgon i trafiken, det vore förmätet, men det är debatten och marknadsföringen av åtgärderna som är sned.

Thomas Odell

Rengsjö

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons