Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norrland förråds av politisk tystnad

Annons

Åter fylls våra tidningar av braskande rubriker med politiska löften om stora investeringar i landets infrastruktur, främst vägbyggen. Löfte om 50 000 nya jobb till en kostnad av 50 miljarder kronor, i huvudsak statlig skattefinansiering.

Rubrikerna känner vi igen, de upprepas årligen, våra förhoppningar tänds, kanske vår regions vägar eller järnvägar äntligen kommer på tur efter många årtionden av väntan. Välkommet vore också alla de arbetstillfällen som följer med infrastruktursatsningar.

Men förhoppningarna grusas snart nog när kartan över ”de nya” vägprojektens granskas. Investeringarna som kallats ”landets vägar” i tidningsrubrikerna är i huvudsak uteslutande vägprojekt i Stockholmskommunerna. Skapade arbetstillfällen ger liksom tidigare år fortsatt översysselsättning i vår huvudstad med landets skattepengar.

För hela Norrlands del så är det bara två ensiffriga miljardprojekt aktuella, ett i Umeå och ett i Sundsvall. De två kommunerna tvingas dessutom bidra med 250 miljoner kronor vardera samt medfinansierade broavgifter (Sundsvall) för att få till stånd de mycket blygsamma statliga investeringarna i Norrlandslänen.

Tyst är det i de politiska leden, inte ens den i riksdagens trafikutskott sittande Ibrahim Baylan (S) opponerar sig. Han har tidigare offentligt sagt: ”Det är märkligt att Stockholms kommunala gator och vägar finansieras med statliga skattemedel, men det motsatta förhållandet tycks gäller ute i landet.”

Norrlandslänen förråds uppenbart dagligen av medias vinklade information och politikers tystnad.

Sören Molander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons