Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nordea portar kunder

Från och med 9 januari 2012 slopar Nordea som första och enda "storbank” kontanthandeln.

Annons

Uppenbarligen är syftet att maximera vinsten genom att minimera kostnaderna, vilket enklast görs genom att sparka ett stort antal anställda och porta kunderna, pensionärer, löntagare och andra småhandlare som anses olönsamma.

Kundservice över disk kostar mer än det smakar. Därför satsar man i stället på folk och företag som spelar i en högre division det vill säga miljonklubbarna. De genererar ett betydligt högre netto till en avsevärt lägre insats av kapital och personal. Värt att notera är också att banken – enligt media – till sin verkställande direktör dels köpt en lägenhet på Östermalm för 22 miljoner (plus reparationer för 10 miljoner) och dels tecknat ett för vd:n mycket fördelaktigt pensionsavtal som ger honom 100 miljoner att lyftas i sin helhet vid avgång. Onekligen lär stora överskott behövas om ledningsgruppen med flera även i fortsättningen ska kompenseras med fantasibelopp för sina tjänster. Den nya strategin, sämre service till kunderna och mycket generösa löne- och pensionsavtal kan inte annat än väcka irritation och indignation hos kunderna både nuvarande och presumtiva, vilket otvivelaktigt leder till att många lämnar banken.

Vad får avvecklingen av kontanthandeln för konsekvenser?

Av kunderna drabbas gamla och handikappade mest. En del av dessa saknar förmåga att handskas med automaten. På grund av åldersförändringar i händerna, reumatism eller andra skador i hand och fingerleder, är de inte kapabla att hantera apparaten. Många känner också ett visst obehag med att ha folk bakom ryggen, när de i ur och skur står och fumlar med tangenter, kort och sedlar.

För Nordea blir det lugnt och tryggt. Inga frågvisa och besvärliga kunder som stör arbetsron. Ingen risk för besök av män i rånarluvor, då kontanter inte längre finns att hämta i banklokalen. Rånarna tvingas byta strategi från banklokalen med dess personal till kunderna ute i folkvimlet på trottoaren. Gamla och svaga automatkunder blir lätta byten för kriminella. Det behövs ingen kofot eller ett skjutvapen för att skrämma en gammal hederlig pensionär. Det räcker med ett litet vasst verktyg, som till exempel en kniv.

Efter den 9 januari 2012 bör i anständighetens namn en automat finnas tillgänglig i banklokalen för de kunder som inte hinner byta bank före nämnda datum.

För övrigt instämmer jag i finansministerns offentliga uppmaning till Nordeas kunder – byt bank!

n´Martin

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons