Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nonchalant i äldrevården

I fredags kunde man i HT läsa om en undersökning från Hälsohögskolan i Jönköping, som bland annat visade att äldres klagomål ofta betraktas som "småsaker" och upplevs som störningar i arbetsrutinerna.

Annons

Fredagen den 24/7 kunde man i HT läsa om en undersökning från Hälsohögskolan i Jönköping, som bland annat visade att äldres klagomål ofta betraktas som "småsaker" och upplevs som störningar i arbetsrutinerna, bland personal inom äldrevården.

Hon sa också enligt HT att de gamla behöver barn och andra släktingar som ligger på, samt att om cheferna är nonchalanta smittar det ofta av sig hela vägen nedåt. Pia Eklund, chef för omsorgsförvaltningen i kommunen bemöter det hela med att det oftast är anhöriga som uttrycker missnöje, samt att de gamla är ju så oerhört förnöjsamma och klagar sällan. Vidare känner hon egentligen inte igen problemen och hänvisar till att man jobbar med värdegrunder och att man kan skriva sina synpunkter på en blankett.

Men snälla Pia, du känner mycket väl till att det finns brister och problem. Bor man på ett äldreboende är man i stort behov av vård och är kanske mer eller mindre dement. Om de gamla har tur så har de anhöriga på orten som ser, förstår och vågar framföra om något är fel i vården. Det borde du uppskatta, erkänna och ödmjukt bemöta samt sedan åtgärda.

Chefer inom äldreomsorgen säger att det är sällan en anmälan görs, men om det händer kontrar personalen med att skriva insändare i HT och klaga. Istället för kritik vill man ha beröm för "då blir man uppiggad". Det är ett mycket oprofessionellt beteende som visar att förståelsen och insikten är väldigt skral.

Jag besöker ofta min anhörig och jag har vänner som också har anhöriga på äldreboenden. Vi ser, vi hör och vi pratar med varandra. Hur ofta besöker du Pia äldreboendena i kommunen och hur lång tid varar besöken?

Ingrid Sandström har rätt. En nonchalant ledning får nonchalanta medarbetare.

Anhörig

 

Pia Eklund svarar:

Undersökningen som artikeln handlade om, tog upp hur dåliga vi är inom äldreomsorgen på att ta äldres kritik och synpunkter på allvar. Då det är sällsynt att de äldre själva kommer med kritik och synpunkter på vår verksamhet, så känner jag inte igen det problemet. Det gäller all verksamhet inom äldreomsorgen; hemtjänst, växelvård, korttidsplatser och särskilt boende.

Men självklart vet jag att det finns brister. Den kritik och de synpunkter vi får kommer nästan alltid från närstående och anhöriga, och det tar vi alltid på största allvar, det är till stor hjälp för oss i det ständigt pågående förbättringsarbetet. Du får gärna höra av dig till mig, så kanske vi tillsammans kan reda ut eventuella missuppfattningar i den här frågan. Vänliga hälsningar

Pia Eklund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons