Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nilsson Sträng pekar ut företag

I en artikel i tidningen Ljusnan (24/6) refereras kommunfullmäktigesammanträde och diskussionen om föroreningar på gamla SJ-området.

Annons

Förutvarande kommunalrådet Olle Nilsson Sträng hade ställt frågor angående saneringskostnader. I artikeln står följande:

”Enligt Olle Nilsson Sträng är det högst sannolikt att den senaste hyresgästen Trainparts – med samma ägare som förra markägaren Bollbro – har förorenat marken med bland annat olja. – Vilka åtgärder har Bollnäs kommun vidtagit för att kontrollera eventuell kontaminering – och har krav ställts på Trainparts att de sanerar efter sig i så fall? undrade han.”

Nilsson Sträng hävdar alltså att Trainparts ”högst sannolikt” skulle ha förorenat marken med ”bland annat” olja. Vilka belägg han har för dessa påståenden är höljt i dunkel.

Om Nilsson Sträng är rätt citerad framstår det som anmärkningsvärt att en ledande kommunpolitiker utpekar ett enskilt företag, fortfarande verksamt i kommunen med ett tiotal anställda, som ansvarigt för miljöföroreningar, utan att ha något som helst faktaunderlag för detta.

En ansvarsutredning avseende miljöansvaret är nu under framtagande. Resultatet av den måste givetvis avvaktas, men redan nu är följande fakta kända:

Verksamheten på gamla SJ-verkstadsområdet startade 1878, samma år som järnvägen kom till Bollnäs, och bedrevs av SJ till 1989 och därefter av AGEVE AMC AB till 1992. En mindre del av verksamheten övertogs sedan 1993 av Trainparts (då under namn Bollnäs Fjäder AB) och bedrevs på området till och med december 2010.

Det har således bedrivits verkstadsverksamhet på området i 132 år, varav SJ står för merparten av tiden, 111 år, samt också för den största omfattningen av verksamheten på området.

Bara med dessa fakta som grund torde det vara mera sannolikt och rimligt att anta att SJ är ansvarigt för de aktuella föroreningarna, snarare än Trainparts, men det har tydligen inte föresvävat Nilsson Sträng.

Ytterligare kända fakta är att samhällsbyggnadskontoret i Bollnäs kommun, efter anmälan från oss, i underrättelse 2001-11-22 meddelat att man inte anser att vår verksamhet ens är anmälningspliktig enligt Miljöbalken.

Man kunde tycka att ledande kommunpolitiker åtminstone bör ta reda på kända fakta innan de gör alltför tvärsäkra uttalanden och dessutom gör utpekanden av enskilda företag.

Per Ericsson, styrelseordförande, Trainparts Sweden AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons