Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Miljöpartiets dyra skatteförslag slår mot länet

Svar till Mats Pertoft och Bodil Ceballos som den 29 februari kritiserade vår artikel om straffskatt på drivmedel.

Annons

Priset på bensin och diesel har den senaste veckan sprängt 15 kronorsvallen. Ett pris Miljöpartiet tidigare velat uppnå men som nu inte anses tillräckligt högt.

För oss är det självklart att aktivt arbeta för att främja utvecklingen av biodrivmedel och att arbeta för en positiv teknikutveckling. Det kommer på sikt leda till ett lägre beroende av bensin och diesel. Men lika självklart är det att vi förhåller oss till människors vardag. Verkligheten idag för många människor innebär att bilen är ett måste för att hämta och lämna barn och för att kunna ta sig till arbetet.

När det gäller kilometerskatt för tung trafik är debattörernas förslag att den ska finansiera byggandet av järnväg. Detta är inte riktigt genomtänkt. Dels kommer kostnaden för att kunna administrera det komplicerade gps-system som krävs för detta att äta upp pengarna från skatten.

De säger också att skatten ska vara differentierad, för att ta hänsyn till län där det inte finns alternativ till lastbil. Men den omfattande differentiering som MP föreslår är mycket svår att åstadkomma och därefter att administrera.

Gröna alternativ och en teknisk utveckling är viktigt och på sikt kommer det att göra oss mindre beroende av bensin och diesel. Men än är vi inte där och då är det inte rimligt att människor som i vardagen är beroende av bilen straffas för det.

Lena Asplund (M)

riksdagsledamot för Västernorrland

ansvarig för frågan i skatteutskottet

Lars Beckman (M)

riksdagsledamot för Gävleborg, skatteutskottet

Härmed avslutar vi debatten om skatt på drivmedel för den här gången.

Insändarredaktionen

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons