Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Mer tid för varje elev

Om reformer beslutas av staten ska de också finansieras. Men kommunerna har valt att kräva att lärarna ska göra dessa omfattande nya arbetsuppgifter inom befintlig arbetstid.

Annons

Lärarens insatser är avgörande för att skapa en positiv inlärningsmiljö för eleverna skriver Jan-Eric Berger (22/3). Från Lärarnas Riksförbund kan vi inte annat än instämma i detta som också all forskning visar: läraren är den enskilt viktigaste faktorn för att eleverna ska nå målen.

Men politiker i samtliga partier: ge oss då också möjlighet att göra bra insatser!

Alliansregeringen har genomfört många reformer på skolans område. De flesta syftar till ökade kunskaper i skolan vilket vi i Lärarnas Riksförbund länge efterfrågat. Det stora problemet är bara att den kommunala arbetsgivaren hittills inte skapat förutsättningar och tid för alla nya uppgifter som följt av regeringens beslut.

Lärare i åk 3 har till exempel ålagts att genomföra nationella prov och det visar sig nu i en undersökning att den genomsnittliga tidsåtgången för detta är 60 timmar utöver de vanliga arbetsuppgifterna som naturligtvis finns kvar. Den genomsnittlige läraren tvingas också lägga ner 70 timmar för att utarbeta underlag för skriftliga omdömen som numera är obligatoriska. Även detta utan att andra arbetsuppgifter tagits bort. För vissa lärare kan alltså arbetstiden ha ökat med nästan 4 veckor per läsår.

Om reformer beslutas av staten ska de också finansieras. Men kommunerna har valt att kräva att lärarna ska göra dessa omfattande nya arbetsuppgifter inom befintlig arbetstid. Det är en omöjlighet och följaktligen arbetar många lärare oavlönat på sin fritid. Det är i längden ohållbart.

Ska lärare kunna skapa en positiv inlärningsmiljö krävs också en arbetsgivare som inte misstror sina lärare. Även Söderhamns förvaltningschef Margareta Högberg undertecknade nyligen den skrivelse som publicerades på DN debatt under rubriken: "Vi kräver att få bestämma över lärarnas arbetstider". Det vill säga undertecknande skolchefer vill kunna bestämma även över de 10 timmar som lärare i dag använder till för- och efterarbete.

Lärare tror inte att detta krav sker av omtanke om skolans kvalitet. Vi är alltför många som när vi protesterat mot ökad arbetsbörda fått höra att vi ska för- och efterarbeta mindre, det vill säga sänka kvaliten. När politikerna i Söderhamn säger mer tid till varje elev vet vi att det i stället innebär mindre tid för varje elev. Vi har nämligen i gott minne tv-sändningen från kommunfullmäktiges budgetdebatt i december där Eva Tjernström säger: Jag menar mer undervisning. Mer undervisning innebär att ytterligare en klass eller undervisningsgrupp kommer att pressas in i lärarens redan överfyllda arbetsdagar.

Vi behöver mer tid för varje elev, inte mindre tid för alla elever om vi ska kunna skapa en positiv inlärningsmiljö!

Cissela Carlin

ordförande Lärarnas Riksförbund i Söderhamn

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons