Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Med fokus på lärartäthet och arbete

/
  • I stället för pris och betyg bör kommunerna i sina upphandlingar ställa andra krav, menar artikelförfattarna.

Fokus för SFI, Svenska för invandrare, tenderar i dag att ha fel fokus. Artikelförfattarna har förslag på hur det kan ändras.

Annons

AlphaCE arbetar med både Svenska för invandrare, SFI, och olika arbetsmarknadsinsatser som syftar till att korta vägen till jobb. SFI är ett nationellt ramverk med tydliga riktlinjer. Fokus är kunskapsmål, nationella prov och betyg. Huvudansvaret för SFI ligger på kommunerna. Vi kan, som leverantör av SFI, konstatera att upphandlingarna ser väldigt olika ut.

I dag tenderar tyvärr SFI att präglas av:

· Fokus på lägsta pris – låg personaltäthet

· Fokus på behöriga lärare – låg personaltäthet

· Fokus på betyg – inlåsningseffekter där det är viktigare att eleven finns i klassrummet än på arbetsmarknaden

· En lösning för alla – trots väldigt olika förutsättningar att studera

För att bryta dessa låsningar har AlphaCE ett förslag på ny SFI-modell. Vi föreslår att ersättningar ges med fokus på en hög lärartäthet, med max 25 elever per lärare, i kombination med övriga resurser för SFI-eleverna (såsom kurator, modersmålsstöd och praktikplatsanskaffare). Hög personaltäthet är viktigare än att det finns en behörig SFI-lärare som ensam ansvarar för 50–80 elever, vilket numera är regel. Den behöriga läraren ska ansvara för betygssättning och svenskundervisningen. Utöver det finns många moment som kan genomföras av andra. I synnerhet när behöriga SFI-lärare är en bristvara.

Vi vill se ett SFI med:

· Fokus på personaltäthet – inte bara behöriga lärare

· Fokus på arbete – vi vill skapa skattebetalare av bidragstagare

En nyanländ som är inskriven i etablering ska ha aktivitet 40 timmar per vecka. Ofta består dessa aktiviteter av kombinationer av insatser från kommuner och Arbetsförmedlingen. Vårt förslag till 5-stegs modell bygger på att den nyanlände ska öka graden av delaktighet på arbetsmarknaden successivt.

För att nå dit måste kommuner börja mäta oss leverantörer på ett annat sätt än i dag. I stället för pris och betyg bör kommunerna i sina upphandlingar ställa krav på:

· Lärartäthet, minst en lärare i svenska per 25 elever

· Jobbresultat, minst 30 procent ska gå till Instegsjobb

· Språkprogression, minst 80 procent ska klara sina nationella prov

Med denna pris- och kvalitetsmodell får vi leverantörer incitament att fokusera på arbetsmarknaden. Vi kan då lägga resurser på kuratorer, praktikplatsanskaffare och samhällsinformatörer vilket kommer underlätta både språkinlärning och inträdet på arbetsmarknaden.

Maria Mattsson Mähl

vd för AlphaCE

Helena Ekwall

regionchef Sundsvall/Hudiksvall AlphaCE

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons