Märkligt remissvar från Patrik Stenvard (M)

Det är med stigande förundran jag läser kommentarerna från Patrik Stenvard (M) angående remissvaret vad gäller frågan om att bilda region Svealand (HT 23/9), skriver Sven-Åke Thoresen (S).

Jag var med i regionfullmäktige då frågan diskuterades och hörde faktiskt inte under hela den flera timmar långa debatten Stenvard med ett ord nämna hur Moderaterna tycker att vi skall hantera det faktum att både den medicinsk tekniska utvecklingen och näringslivsutvecklingen kräver större regioner med ett bredare befolkningsunderlag, för att klara nödvändiga satsningar på innovationer och forskning, för att klara utbyggnaden av infrastruktur både vad gäller järnvägar, bredband och vägar och för att ge våra medborgare den bästa vården med den modernaste tekniken. Hur vi ska klara det med ett befolkningsunderlag på 260 000–270 000 i en globaliserad värld där konkurrensen redan i dag är stenhård och kommer att bli allt hårdare, i takt med att de så kallade utvecklingsländerna kommer i kapp och går förbi det gamla "trötta" Europa, det får vi inga svar på. Sådant pratar inte moderater om eller ger några som helst besked om. Det enkla budskapet från deras sida är nej till allt och inget mer.

Vi som vill ta ett ansvar för framtiden och vill skapa en framtid i vår del av landet också för kommande generationer, vi säger inte nej. Vi säger i stället: Låt oss gå vidare framåt i utvecklingen och låt oss skaffa verktygen för att klara framtidens utmaningar. Ett av dessa verktyg är Region Svealand.

Moderaterna sätter sig tillsammans med Sverigedemokraterna på läktaren. Av SD kan man inte vänta annat, ett högerpopulistiskt främlingsfientligt parti utan ideologi, men av moderater som i alla andra sammanhang påstår sig var näringslivets vänner och som påstår sig vilja stötta utveckling av samhället, är ställningstagandet och den totala avsaknaden av alternativ mycket anmärkningsvärt.

Sven-Åke Thoresen (S)

regionfullmäktigeledamot