Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt tåget bli en valfråga!

Medan gamla och nya regeringar käbblar om vem som varit sämst eller bäst på att satsa på tågtrafiken så sitter frusna tågpendlare och resenärer fast på iskalla perronger och utkylda väntsalar.

Annons

Tågtrafiken i Sverige är i behov av en omfattande upprustning men att hoppas på att avregleringar och marknadsanpassningar ska lösa problemen är att stoppa huvudet i sanden.

Vad Sverige, miljön, tillväxten och alla resenärer behöver är modiga politiker som kliver fram och talar om att de är beredda att satsa, och att satsa stort!

Efter denna vargavinter har det blivit än tydligare att spåren är för gamla och för få, tågen är åldersstigna och klarar inte av de kraftiga snöfall vi upplevt de sista veckorna!

Medan gamla och nya regeringar käbblar om vem som varit sämst eller bäst på att satsa på tågtrafiken så sitter frusna tågpendlare och resenärer fast på iskalla perronger och utkylda väntsalar.

Det är dags att ändra på det nu, låt tåget bli en viktig valfråga!

I Norrland finns stora naturtillgångar, järnmalmen ex. förädlas i Sverige till ett värde av cirka 500 miljarder kronor, den förädlingen sker till stor del i södra Sverige.

Dessutom förädlas den till ett värde av ytterligare 500 miljarder i Europa.

Skogarna i Norrland växer 20 procent mer än vad som avverkas, och 80 procent av Sveriges massaproduktion går på export. Även de norrländska skogarna förädlas till stora delar i södra Sverige.

Bristen på järnvägskapacitet är ett avgörande hinder för en ökad gruvbrytning och en ökad skogsavverkning. Bristen på dubbelspår på Ostkustbanan hindrar tillväxten i hela landet.

Sveriges och Europas tillväxt skulle öka avsevärt om Ostkustbanan försågs med dubbla spår och om järnvägen norrut byggdes ut. Ett dubbelspår på Ostkustbanan skulle dessutom avlasta E 4 med 1 500 långtradare/dygn. Efter kusten mellan Gävle och Härnösand bor en halv miljon människor, många av dem skulle gärna pendla till jobb och utbildning på ett miljövänligt sätt, om de bara fick chansen!

Det parti som på ett trovärdigt sätt kan lova en rejäl satsning på tåg i allmänhet och på ett utbyggt järnvägsnät i Norrland i synnerhet borde få ett stort antal röster i kommande val. Röster som borde komma från hela landet eftersom en satsning på nya spår i Norrland skulle generera ett stort antal arbetstillfällen i både norra och södra Sverige.

Vänsterpartiet har länge hävdat att det krävs en annan finansiering för infrastrukturen, i dag direktavskriver vi satsningar i mångmiljardklassen. Det är ungefär samma sak som att alla skulle köpa sin villa kontant!

Eftersom järnvägen ska hålla i kanske 40–50 år finns ingen anledning till direktavskrivningar och då skulle vi ha råd med betydligt större satsningar på järnväg och nya tåg (Ostkustbanan är för övrigt sedan 1920-talet).

Alf Norberg

oppositionsråd (V) Gävleborg

ordförande i länets kollektivtrafikberedning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons