Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt framtidens skola finnas i Bollnäs

För att få ett gott resultat i framtidens skola så krävs att mentorerna får morötter som gör att de verkligen brinner för sitt jobb, skriver Charlie Östlund.

Annons

Många svenska kommuners skolor ligger långt ner på listan när det gäller elever som inte uppnår godkända betyg för att söka till gymnasiet. Varför det blivit så här finns det många åsikter om. Att eleverna innerst inne vill uppnå målen är nog alla övertygade om, därtill att förutsättningarna för eleverna ter sig alltmer olika. När det gäller särskoleelever har vissa kommuner för ett antal år sedan tagit ett beslut om att integrera dessa i den ordinarie grundskolan. En svår uppgift då den gruppen behöver väldigt olika hjälp/stöd samtidigt som vissa mentorer (lärare) kanske inte besitter rätt specialkompetens. Bristande direktiv kring gränsdragningar i skolan har även gjort att det börjat tänjas på regler, vilket ofta drabbat lärandet negativt.

Specialanpassade lösningar måste till för att samtliga elever skall ges samma chans att lyckas och där är mentorernas erfarenheter i klassrummen ovärderliga. Deras åsikter måste lyssnas till ännu mer och utgöra hörnpelare i arbetet kring att förbättra lärandet, och därmed indirekt trivseln i skolan. Glädjande nog tillförde regeringen 200 miljoner till skolorna förra året, men det är inte tillräckligt. En generellt ökad personaltäthet i skolan behövs och då främst i form av fler lärarassistenter. Därtill är det i princip livsavgörande för de elever som inte är berättigade att söka till gymnasiet att de ges möjlighet att få gå om åk 9 specialanpassat! Eleverna måste verkligen övertygas om hur viktigt det är att ha en komplett grundskoleexamen och förstå att en icke godkänd examen är långt skämmigare än att gå om en årskurs.

För att få ett gott resultat i framtidens skola så krävs att mentorerna får morötter som gör att de verkligen brinner för sitt jobb. Lönen måste därför vara god, de administrativa göromålen inte för betungande och det psykiska arbetsklimatet gott. Det är hög tid att politikerna i grunden analyserar varför inte fler utbildar sig till mentorer, och även tar reda på varför så många mentorer söker sig bort från skolan. En misslyckad skola leder ofta till kriminalitet – vilket lär bli en långt större kostnad för samhället än en fungerande skola.

Charlie Östlund

verksam inom skolan i 35 år

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons