Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låt Aleris få ta sitt ansvar

Dags för omförhandling eller ej. Finns absolut ingen anledning för landstinget att omförhandla avtalet med Aleris.

Annons

Aleris ägs till stor del av Wallenbergssvären nämligen Investor och de måste väl rimligen veta vad man ger sig inpå när man försöker skära guld i gästrike- och hälsingeskogarna.

Ett avtal träffas mellan två parter och vill en krypa ur eller omförhandla så måste det gagna "försäljaren" nämligen Landstinget Gävleborg. Att det inte blev som Aleris tänkt kan ju inte belasta landstinget. Landstinget har jobbat effektivt och nedarbetat kösituationen vilket är mycket bra gjort. Att landstinget medvetet skulle verka för att Bollnäs sjukhus skulle gå så dåligt för Aleris är till och med så att jag tycker det är ett lågvattenmärke.

En eventuell nedläggning får vi ta vid ett annat tillfälle. Till valet 2014 är det en bra valfråga.

Om Aleris inte lyckas "sälja" sina resurser till kommuninvånarna eller till andra landsting så måste det väl sättas i gång ett reklammaskineri typ "bryt mera ben, få flera hjärtinfarkter, besök Bollnäs sjukhus gratis, lunch ingår". Riskkapitalbolag brukar ha fantasi så det räcker.

Nu kommer en sann händelse från 70-talet om vad som händer när kundunderlaget sviker. Överkalix kommun i Norrbotten saknade eget systembolag, järnhandlaren var utlämningsställe och det fungerande bra. Men enligt kommunledningen måste en kommun ha ett eget systembolag. En marknadsundersökning vidtogs av statens monopol och det konstaterades att det inte fanns underlag för öppnande av eget utlämningsställe. Dåvarande ordförande i kommunstyrelsen hamnade i ett delikat dilemma – kunde han åka hem och gå ut till kommuninvånarna och säga sanningen, "mina damer och herrar ni måste dricka mera, nuvarande konsumtion räcker inte till för att vi ska få en egen butik".

Det gick naturligtvis inte utan järnhandlaren fick fortsätta. På samma sätt får Aleris (Investor) ta smällen för att de träffat ett affärsmässigt dåligt avtal.

Vi, kommuninvånarna, får hoppas att avtalet är vattentätt så att verksamheten vid Bollnäs sjukhus kan fortgå med god service och gott bemötande.

Åke Söderlund, Nor, Järvsö

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons