Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Långt ifrån romans i Bregottfabrik

/
  • Bregott lägger i sin kampanj en mänsklig kontext på mjölkkor för att romantisera industrin, skriver artikelförfattaren.

Bregott har just nu en reklamkampanj om kors påstådda romantiska dejtingliv där ko och tjur träffas, det swipe:as i appar och så vidare. Som vanligt visar Bregott upp en sida av mjölkindustrin som är långt ifrån sann, skriver Andreas Nordvall, Djurens Rätt.

Annons

Djurrättare får ibland höra att de lägger mänskliga känslor på djur när säger att de har rätt till sina egna liv och att de kan känna smärta, rädsla, glädje och sorg. Det vi egentligen gör är att vi erkänner de känslor och det medvetande djuren faktiskt har. Känslor och medvetande är inte unikt för människan.

Bregott lägger i sin kampanj en mänsklig kontext på mjölkkor för att romantisera industrin. Det är en väldigt desperat marknadsföring, speciellt med tanke på hur missvisande kampanjen är. Korna hos Bregott och Arla kommer inte gå på någon romantisk dejt med sin drömtjur, verkligheten ser helt annorlunda ut.

I verklighetens Bregottfabrik parar sig kon aldrig med någon tjur. I stället insemineras hon av en människoarm och ett rör med sperma. Det är då kon börjar producera mjölk för att senare kunna dia sin kalv.

Denna procedur upprepas en gång per år fyra till fem gånger tills kon är fem till sex år gammal, sedan skickas hon till slakt eftersom hon inte längre tillverkar tillräckligt med mjölk. Kons naturliga livsspann är cirka 20 år. Inget direkt kärleksfullt förhållande.

Kon fick aldrig en kalv med drömdejten, den var aldrig där. Familjen håller inte heller länge. I ett dygn får kon och kalven vara tillsammans, sedan separeras de ifrån varandra. Kalven var nämligen aldrig kons. Den har människan sedan innan tänkt ha, detsamma gäller mjölken. Kalven går sedan mot samma öde som sin mamma om det är en hona, är det en hane så skall den snart slaktas. Varken romantik eller familjelycka. I Bregottfabriken är nämligen romantiken död.

Andreas Nordvall

Djurens Rätt Göteborg

Arla svarar:

Det är nog uppenbart för de flesta att Djurens Rätt och Arla inte har samma syn på djurhållning. Men faktum är att svenska mjölkbönder är bland de bästa i världen på att ta hand om sina djur. Som exempel kan nämnas kravet på sommarbete vilket är unikt för Sverige. Vi har också strängare regler för djurskydd än andra länder. Alla Arlabönder följer Arlas eget kvalitetsprogram Arlagården där bland annat djuromsorg regleras. Svenska kor är antagligen de friskaste (och med stor sannolikhet gladaste) korna i världen. Bregottfabriken är ett reklamkoncept som Arla har använt i över 20 år. Det är en fiktiv reklamvärld där vi tar olika fenomen och trender i människors vardag och applicerar dem på vardagen i kohagen. Korna som är med i reklamen är högst verkliga, men situationerna i reklamen är påhittade. I den aktuella kampanjen får vi följa kossan Maja som letar efter den rätta. Hon lägger upp en profil på en dejtingapp, får napp, går på dejt och så vidare. Jag tror att de allra flesta förstår att det inte är så det går till i verkligheten. 

Mikael Lindgren

Arlas kommunikationsavdelning

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons