Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lämna pedagogiken till pedagogerna

Örjan Fridner (S) med politisk kollega går i en insinuant insändare (25/4) till angrepp mot utbildningsministern ”med karriär inom försvaret” för att han ger mattelärarna ”på nöten”.

Annons

Vad i Fridners dar har Björklunds militära bakgrund med saken att göra? Ska vi i fortsättningen tala om socialdemokraten Fridner ”med karriär inom Centern”?

Viktigare är sakfrågan gällande lärarna i matematik. Ett faktum är ju att de svenska elevernas kunskaper i matematik vid en internationell jämförelse ligger lågt, klart sämre än tidigare. Detta, herr Fridner; är ett faktum och sker trots den av Leif Perssons (utbildningsnämnden) tillit till lärarnas professionella kunskaper, som jag inte för ett ögonblick ifrågasätter. Däremot – och det borde de bägge herrarna känna till – finns det många olika riktningar inom pedagogiken.

Det finns anledning att ifrågasätta omfattningen av den alltmer datafixerade undervisningen. Den har visserligen sina fördelar med ökad individuell anpassning till elevens förmåga men samtidigt inte förmår förklara sammanhang etcetera på samma sätt som en lärare, som dessutom med sin personlighet och sitt individuella grepp kan skapa intresse för matematiken och göra den spännande. Matematik är mycket mer än ett bollande med siffror!

Mycket skulle vara vunnet om den politiska nämnden ville hålla sig till sitt politiska uppdrag och lämna pedagogiken till pedagogerna, som knappast tackar nej till den fortbildning Björklund vill erbjuda.

Tyvärr, herr Fridner med karriär inom Centern, det var ett ojust politiskt påhopp du gör och samtidigt drar med dig den oskyldige Leif Persson ner i smutsen.

Lennart Gunhamre, partilös

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons