Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lagstifta om vår rätt till elektricitet

Annons

När strömmen försvann, vid tvåtiden natten mot annandagen kom det inte som någon överraskning. Nyhetsmedierna hade under ett dygn informerat oss alla om vad som komma skulle. Till och med SJ hade snappat upp nyheten och valt att ställa in all tågtrafik norr om Gävle. Vaket kan tyckas!

Vid en andra uppringning till Fortums kundtjänst, som är föredömligt lätt att nå under rådande omständigheter, finns inget besked att få förutom att ”vi jobbar så fort vi kan…”. Detta svar är i en krissituation lika med goddag yxskaft!

Nu börjar man som kund till en aktör som besitter ett så kallat ”naturligt monopol” bli fundersam och undra; gör de verkligen allt de kan för att häva den uppkomna situationen?

Vi har snabbt blivit extremt beroende av el. Vi ställer om våra energisystem för att minimera kostnaderna som den dåligt fungerande energimarknaden har tvingat oss till. Med hjälp av avgifter och skatter har myndigheterna drivit en hel befolkning i en ”önskvärd” riktning. Detta i kombination med att all samhällsinformation finns att hämta på nätet, alla smarta mobiler som kräver el för att laddas.

Denna ”nya” situation verkar ha överrumplat alla aktörer och ingen verkar vara villig att ta konsekvenserna. Utan elen stannar ett sårbart land som Sverige!

När jag vid 11-tiden den 27 december återigen söker kontakt med Fortums kundtjänst och får som svar ”…de som drabbades av Gudrun var strömlösa i veckor….” blir jag heligt förbannad.

Förslag på åtgärder för att inte passivt se detta kollektiva förlamningstillstånd upprepas:

• Omdefiniera behovet av el, och lagstifta om rättigheten till den. De aktörer som tjänar grova pengar på vårt elbehov ska villkorslöst se till att vi har el dygnet runt. Jämför med bankernas krav enligt Basel 3.

• Se till att det finns en villkorslös beredskap där likt ett civilförsvar tar sig an uppröjningsarbetet. Vad är 70 man + 30 extrainkallade män vid ett katastrofläge? Säkert hade 2 500 man varit rätt styrka. Jag vet att de inte finns i dag men hur hade situationen sett ut om de funnits?

• Legio vid alla katastrofer är information och då menar jag inte den information som Fortums kundtjänst gav under 36 timmar, ”vi jobbar på så fort vi kan”. Alla ärenden måste ju loggas!? Då kan man kräva svar av typen ”ni är nummer 48 på kö och beräknad tid till dess att ni har strömmen åter är 14 timmar” Det är inget bra besked, men jag vet i alla fall vad som händer.

• Ta reda på alla abonnenters mobiler så att ni kan sms:a information om strömlöshet. Vi som vanligtvis inte bor på orten behöver veta om vi är strömlösa och behöver vidta åtgärder. Samtidigt kan ni lugna med en uppdaterad och alltid korrekt information. Detta minskar frustrationen och minskar risken för felaktig ryktesspridning.

• Gör klart för oss abonnenter efter vilka prioriteringar ni jobbar. Ekonomi, turordning, rättvisa (ni fick vänta längst förra gången etcetera.)

Sätt press på monopolisterna som denna gång kan skatta sig lyckliga för att det inte var -30 grader!

Tomas Jonsson

Kyrkbybacken i Kilafors

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons