Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Låga energipriser utarmar landsbygden!

Det finns säkerligen de som förlorar på höjda bensin- och dieselskatter, i varje fall direkt efter höjningen. De vet också att höra av sig. Tillsammans med högt betalda lobbyister som formulerar sig ur ett direkt egoistisk perspektiv.

Annons

Lobbyisterna gör sitt bästa att snedvrida den perspektivet för högsta tänkbara vinst.

Det är både osolidariskt och feltänkt.

De skriver inte om hur Sverige ska kunna ta sitt ansvar i den hotfyllda klimatsituation som jorden befinner sig. Det behövs en radikal omställning från fossila bränslen till alternativ som biogas, vindkraftsel, etanol med mera. Ett sätt att åstadkomma en sådan omställning är grön skatteväxling, som bland annat innehåller höjda skatter på koldioxid.

De som inte är intresserad av global solidaritet kanske kan beakta problemet med att vara beroende av en flödande oljeimport. Oljefyndigheterna avtar och oljepriserna kommer att stiga radikalt de närmaste decennierna, kanske till och med snabbare. Även om vi tålde fler risker som BP:s nyskapade katastrof och vi inte trodde på att mängderna kommer att minska, borde vi inse att konkurrensen från stora tillväxtregioner som Kina, Indien och Brasilien kommer att pressa upp priserna.

Det viktigaste, för oss på landet är att de låga energipriserna har en enorm betydelse i den urbanisering som håller på att utarma alla glesare trakter. Den kalkyl som har lett till att endast sågen i Färila är kvar, med nöd och näppe, och alla andra är nedlagda i Ljusdals kommun, bygger på att det är så himla billigt att föra bort råvaran på långtradare.

Samma kalkyl låg bakom nedläggningen av det lönsamma mejeriet i Ljusdal. Dellenbanan blev utkonkurrerad av billiga vägtransporter. Möbeltillverkning sker långt bort. Maten far jorden kors och tvärs i stället för att odlas och beredas lokalt. Våra skogar är på rull bort och vi köper sedan de färdiga produkterna lång bortifrån. Gärna åker fortfarande många åtta mil, ja kanske 20 för att handla på Ikea.

Åkerier, och raffinaderier, bilbolag, oljemiljardärer och andra, ja, de gillar denna utveckling, men, alla vi andra borde sörja och hoppas på att det hela vänder.

Detta sker men alltför lite. Bioenergibranschen är på tillväxt, möjligheterna att åter kunna förädla produkter häromkring börjar skymta runt kröken.

I en rimlig framtid, då energipriserna har ökat och oljan är ersatt, kommer de som färdas långt bli tvungna att betala högre priser, men de kanske slipper att vara arbetslösa, de kanske helt enkelt slipper färdas så långt så ofta! Det trista alternativet är ett lastbilsreservat där alla våra råvaror fraktas härifrån utan att ha berett överlevnad mer än för några få.

László Gönczi

miljöpartist

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons