Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Laddstolpen kostar mer än den sparar

Peter Nordebo (L) undrar hur mycket Bollnäs kommun investerat i laddstolpar och hur stor förtjänsten är. Kommunen ger Svar direkt.

Annons

Läser i Ljusnan om de fantastiska pendlarparkeringarna vid tågstationerna i Vallsta, Arbrå och Kilafors. Nyfiken kollar jag upp adressen till den app man ska ha i telefonen. Den finns inte. Inte för min telefon, som är en android. Den del av befolkningen som inte kör med iPhone är alltså utestängd från att få värme eller laddning till sin parkerade bil.

Eftersom jag också har en iPad laddar jag ner appen laddkoll från Applestore. Jag hittar en mycket lång lista över laddstolpar runt om i hela Sverige. De är gratis. Jag hittar en träff i vår kommun, den stolpe som står utanför Kulturhuset i centrala Bollnäs. Där kan man ladda om man har rätt sorts sladd. Själv behöver jag ett alldeles vanligt 220 voltsuttag, vilket inte finns där.

När jag söker på Vallsta får jag ingen träff. Men i Arbrå finns pendlarparkeringar på Bondegatan. Om jag registrerar mitt bankkort i appen kan jag boka ett uttag för att ladda bilen. Minimikostnaden är nio kronor.

Jag räknar efter hur mycket jag kan spara på att stoppa i sladden till laddhybriden. Jag får ut 13 km när batterierna är fulladdade. Bilen drar cirka fyra deciliter bensin per mil när den inte går på el. Jag sparar alltså en dryg halvliter bensin på att ladda fullt. Kostnad minst nio kronor, besparing högst sju kronor.

Om syftet var att minska utsläppen genom att uppmuntra kollektivt resande och elbilar har vi kapitalt misslyckats. Jag vet inte hur mycket Bollnäs kommun har investerat i stolpar och appar. Men det är enkel matematik att räkna ut att det skulle kostat två kWh, högt räknat två kronor, att bjuda pendlaren på strömmen i två timmar. 30 p-platser som nyttjas 100 dagar per år skulle alltså kostat skattebetalarna 6 000 kronor på hela året.

Hur tänkte ni nu?

Peter Nordebo (L)

Svar direkt

Syftet med utbytet av förgående laddstolpar till de nya med med app-styrning är att fler ska få möjlighet att använda dessa. Möjligheten att även styra om värmaren vid eventuella förseningar och inifrån bilen är bra för kunden. Teknik-, service- och fritidsförvaltningen är inte ute för att tjäna pengar på dessa motorvärmare, utan endast att få täckning för faktiska kostnader.

Förvaltningen är öppen för politiska satsningar om kommunen vill subventionera kostnader för att öka el-bilsanvändningen. Det finns inget sådant beslut taget av kommunen idag. Kommunens mål måste vara att få fler att använda motorvärmare och helst att det blir fler elbilsanvändare. App för Android-telefoner ska enligt leverantören vara klar att hämta hem inom ca två veckor och därefter ska allt fungera. Vi beklagar den försening denna övergång till ny teknik inneburit.

Anders Aune

teknisk chef, Bollnäs kommun

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons