Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunskap kan göra underverk

Såååå glad att ni tar upp ämnet om dolda handikapp. Många barn i skolan med adhd, add och aspergers blir ofta av okunskap illa behandlade.

Annons

Har fyra barn. Varav en med adhd, en med add och tre av dem har dyslexi.

I skolan vet de flesta vad man gör om någon får en insulinkänning eller ett epileptiskt anfall. Men vad gör man om ett adhd-barn får ett "anfall"?

Jag är ute och föreläser i skolor och för ledare om varför detta händer och hur de kan bemöta dessa ibland jobbiga situationer.

Att sitta i skolan med den inlärningsmetod som ofta tillhandahålls är för många tortyr. De har behov av fler sinnen i en ny inlärningsfas för att förstå helheten. Läsa samma stycke många gånger på olika vis. Hur ska en lärare med 25 elever ha tid med det? Många med diagnos är ofta överkänslig för ljud. Durrande fläktar, pappers prassel eller pennor som slår. Ibland kanske de behöver sitta i en liten grupp och få lugn och ro. När självkänslan till slut har fått sig en rejäl törn stannar en del hemma. Pinsamt att misslyckas gång på gång fast de försöker. De vill ju som andra vara duktiga och få beröm. Hoppas denna insändare gör er nyfikna på varför barn och vuxna med diagnoser ibland gör som de gör. Och får er att ta reda på fakta i stället för att bli arg eller mobba dem. Kunskap kan göra underverk.

Eva Estberger

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons