Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunskap är ett medel inte ett mål

Numera måste skolan genomföra nationella prov i tredje klass. Man vill ha en likriktning över hela landet.

Annons

Det påverkar vad elever ska ägna sig åt och vilka kunskaper som ska ses som viktiga. Det finns flera problem med detta. Proven tar inte hänsyn till elevernas olikheter i mognad, intressen och motivation.

Att proven leder till en likriktning över landet är inte självklart positivt. Kanske ska elever ifrån olika delar av landet kunna lägga olika fokus. Elever på västkusten kan tänkas vara mer intresserade av havsmiljön än vad fjällens befolkning är. Kanske har man större intresse för radioaktivitetens effekter vid Norrlandskusten än i Skåne. Ingen ska försöka intala mig att det finns ett objektivt mått på vilka kunskaper som är mest värdefulla.

Utbildningsnämnden här i Ljusdal måste naturligtvis följa nationella beslut. Men nämnden har också rätt att själv välja vilka prioriteringar den ska skriva in i sina verksamhetsplaner. Här verkar nämnden helt fallit till föga genom att själv föreslå som ett prioriterat mål att ”andelen godkända i nationella prov åk 3 ska öka”.

Det är bara jag som har yrkat på avslag. Jag har två grundläggande orsaker till det. Det intressanta med dem är att de samverkar fast de verkar som motstridiga.

För det första har jag högre prioriterade mål än kunskap för den framtida generationen. Det handlar om solidaritet, empati, ekologisk medvetenhet, personlig utveckling och mera. Jag anser inte alls att dessa mål står i strid med kunskapsmål men anser att kunskaper ska stödja och inte stå över dem. Målet som jag motsätter mig lägger för stort fokus på inlärande.

För det andra anser jag att det verkliga målet om kunskaper borde vara kunskaper och färdigheter i vuxen ålder och inte i åk 3. Jag anser att ett för stort fokus på inlärning och prov i tidig skolålder är direkt kontraproduktivt för detta syfte. Det är snarare de elever som har arbetsglädje, känsla för sammanhang och självförtroende som kommer att utvecklas till kompetenta och harmoniska vuxna än de som drillas att klara höga poäng på prov.

Jag inser att vi har många pedagoger och skolledare i kommunen som håller med om grunddragen i det jag framfört men det är ändå dumt att nämnden lägger våta vantar och ogenomtänkta ambitioner i sina mål för verksamheterna.

Nu finns det tid för reflektion och korrigering. Ärendet är återremitterat och har en lång väg att vandra upp till fullmäktige.

László Gönczi, miljöpartist i utbildningsnämnden

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons