Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Kunskap är a och o i dagens samhälle

/
  • När förändringens vind blåser bygger den utan kunskap bunkrar och den med kunskap hissar segel. Vilken arbetskamrat vill du vara? skriver artikelförfattarna.

Vem har du helst som arbetskamrat? En person med erfarenhet eller en med utbildning? undrar artikelförfattarna.

Annons

Förmodligen föredrar du, precis som vi, en medarbetare med både erfarenheten och utbildning. 

När något går snett beror det ofta på en kunskapslucka. Den luckan gör att vi kan snabbt bli förbipasserade av någon med just den kunskapen, för så ser samhället ut i dag. Kunskap är a och o – vi lever i ett kunskapssamhälle. Vi kan inte leva på gamla meriter, vi måste hålla oss uppdaterade för att hänga med. För att hålla oss uppdaterade är det viktigt att tillsammans med sin arbetsgivare föra dialog om vilket du som medarbetare har för behov för att utvecklas. Genomför en analys av vilka behov som finns. Planera huruvida fortbildningen kan ske i eller utanför husets väggar och dörrar. Glöm inte att följa upp hur användbar utbildningen varit. Detta är inget som är reserverat för stora företag, det gäller för företag oavsett storlek. En stimulerad medarbetare gynnar alla inblandade parter.

Vill du locka till dig de bästa medarbetarna är det bara att inse att en trevlig arbetsmiljö och god lön inte räcker. Det måste finnas möjlighet för varje enskild anställd att utveckla sin kompetens. Var jobbar du helst själv? På ett ställe där det är trevligt och lönen trillar in i slutet av månaden men arbetet i sig är detsamma måndag till fredag. Eller arbetar du hellre på ett ställe där du får möjlighet att utmanas intellektuellt? Många unga människor är i dag medvetna om att om de börjar jobba för ett företag där möjligheterna till kompetensutveckling är sämre, dröjer det inte länge innan de blir mindre intressanta på arbetsmarknaden. De verksamheter som däremot erbjuder en god och organiserad utbildningsplan framstår som mer tilltalande att arbeta hos.

En grundläggande kunskap i företagsekonomi och marknadsföring kan visa sig guldvärd oavsett viken del av företaget du arbetar på, främst riktat mot kommersiella verksamheter. Genom att inneha en grundkunskap kring ämnena blir det betydligt lättare att prata om förbättringar och förändringar. När förändringens vind blåser bygger den utan kunskap bunkrar och den med kunskap hissar segel. Vilken arbetskamrat vill du vara?

Robin Jönsson

student vid Lunds universitet

Lars Olofsson

mangagementkonsult och grundare av analysföretaget Q-Facts

Läser du ofta nyheter i din mobiltelefon? Ladda ner vår nya app här, till Iphone eller till Android!

Iphone: App Store

Android: Play Butik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons