Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Krångel fördyrar

Köpte häromdagen Omnilax på apoteket i Ljusdal. Expediten visade tre olika förpackningar: en större, en mellanstor och en mindre.

Annons

Jag valde den större. Men då uppenbarade sig en receptionist och meddelade mycket artigt, att därtill behövdes recept av läkare. Jag uttryckte min förvåning och påpekade, att jag kan ju köpa så många små förpackningar att jag kommer upp i samma antal portionspåsar som i den större kartongen. Jovisst, blev svaret, men det blir dyrare för dig än att köpa en större förpackning, men för den krävs recept.

För att komma åt den åtrådda större förpackningen måste jag alltså 1) ringa sjukhuset, 2) besvära telefonväxeln som 3) kopplar till en sköterska som 4) tar reda på vem min läkare är, som 5) tar sig tid att skriva ut en medicin som egentligen är receptfri, varpå 6) läkaren ringer in receptet till apoteket, som 7) bokför det varefter 8) jag gör ett nytt besök på apoteket och 9) vänder mig till en receptionist för att få förpackningen expedierad!

Allt detta besvärande av personal därför att expediten vid dörren inte får sälja den storlek på förpackningen jag ändå till slut kommer att få!

Ett gott exempel på administrativt krångel. Men dumhet har alltid skapat onödigt arbete. Det är sådant som fördyrar produktionen och låter kunderna betala en mänskligt att döma helt onödig merkostnad.

Lennart Gunhamre

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons