Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Korkat sänka hastigheter!

/
  • Att laborera med hastighetsbegränsningen är fel, menar debattören.

Trafikverket har skickat ut ett förslag att anpassa hastighetsgränserna till vägarnas standard, konstaterar Peter Nordebo (L) som tycker att det är ett ”urbota korkat förslag”.

Annons

Förslaget innebär att alla vägar i länet som inte har mittseparerade vägbanor (mitträcken) ska få sänkt hastighet till 80 km/t. Det gäller bland andra riksvägarna 83, 50 och 84 i Hälsingland.

Uppriktigt sagt, Trafikverket, är det ett urbota korkat förslag. Med en sådan åtgärd kommer den sista unsen av respekt för hastighetsgränserna bland bilisterna att försvinna! Konsekvensen blir därmed ytterligare försämrad trafiksäkerhet.

Under 50 år, mellan 1950 och 2000, arbetade statliga regeringar och myndigheter idogt med att höja kvaliteten på våra landsvägar i hela landet. Utgångspunkten var att trafiksäkerheten skulle bli högre och kommunikationerna bli effektivare och snabbare. Många miljarder har satsats på att lyfta vägstandarden från smala grusvägar till asfalterade vägbanor med cykel- och gångbanor eller vägrenar.

Nu har något hänt. Standarden på vägnätet sjunker år från år därför att underhållet är eftersatt. Det beror inte på att anslagen till den ansvariga myndigheten har skurits ner utan på att prioriteringarna har ändrats. Det borde vara självklart att upprätthållandet av det vi åstadkommit genom årtionden av investeringar i infrastrukturen ska gå före!

När underhållet är säkrat får man prioritera mellan vilka nya satsningar på järn- och landsvägar som ska göras. För oss Liberaler är det absurt att tala om att investera upp emot 1 000 miljarder kronor i höghastighetståg när vi inte klarar av att laga tjälskador på det vägnät som är villkoret för arbetsresor i till exempel Norrland!

Mycket få bilister respekterar 80-gränsen på riksväg 83 mellan Bollnäs och Ljusdal. Det är den som behöver höjas samtidigt som vägen rustas! Att sänka fartgränsen på andra 90-sträckor kommer bara att leda till att snitthastigheterna höjs när respekten för lagen urholkas!

Peter Nordebo (L)

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons