Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Klanteri med faktura

Jag fick en räkning för renhållning, från Ljusdal Energi med fakturadatum 18 oktober. 2011, som skulle betalas den 28 november 2011.

Annons

Den är betald via autogiro. I dag fick jag en ny faktura för renhållning, som ska vara betald den 28 december 2011. Den första på 954 kronor den andra 970 kronor.

Naturligtvis ringer jag och frågar hur detta kommer sig, och får svaret att man missat att skicka ut räkningen i maj. Jag frågar om man kan vänta med den räkningen till i alla fall slutet på januari, och det kan man, men jag måste prata med någon annan, och kopplar dit ingen svarar på sju minuter. Sedan bryts samtalet, så jag får prova igen i morgon. Hur kan en firma vara så klumpig att man när man själv gör fel, skickar ut en räkning till sina kunder, som ska vara betald i under jul och nyårshelgen. Klantar man till det för sig måste man väl vara lite eftertänksam, och inte skicka räkningen den tid på året då människor normalt har det trångt ekonomiskt.

Jag var med när det var skatterevision hos min fars företag, och den enda anmärkning han fick var att han inte skickat ut en räkning som borde ha skickats för två månader sedan, de kallade det för bristande god affärssed. Så vad är då detta. Jag har betalt räkningar som kommer till mig utan att bråka förut, men hade ingen aning om att det saknades en räkning i maj månad. Och nog är det så att om vi kommuninnevånare gör fel någon gång så får vi betala vad vi ställt till med, men företag, och kommunen går skadeslösa.

Svante Svensson

Ljusdal Energi svarar: Vi beklagar om detta upplevs som negativt. I samband med flytt av sophämtning från Ljusdals kommun till Ljusdal Energi har faktureringen flyttats fram för att få över samtliga data. Vi prioriterade då att samtliga kunder ska få en korrekt faktura. Detta innebar att faktureringen flyttades fram för vår del. Även tidigare har fakturorna gått ut med förfallodatum i december. Vi ser över dessa rutiner och kommer att ha andra faktureringsperioder under nästa år. Vi har en notering om detta på den räkning som nu har skickats ut och återkommer med mer information under nästa år. Beloppen på räkningarna är inte lika stora då perioderna på dessa räkningar inte är lika långa. För att öka vår tillgänglighet så flyttar vi in till centrala Ljusdal samt byter telefonväxel. Tyvärr lider vi av några tekniska problem nu under en inkörningsperiod. Vi jobbar hårt för att lösa detta.

Jon Johansson, Ljusdal Energi

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons