Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Kanske en slingrande bäck kring ny bebyggelse på Kattvikskajen”

/

Per Helander om hur Hudiksvall skulle kunna utvecklas.

Annons

När man drar ett nytt järnvägsspår genom centrala Hudiksvall borde man flytta korsningen mellan järnvägen och kanalen (ån från lillfjärden). Avståndet mellan kanalen och Hamngatan är nu för litet för att först gå över kanalen och sedan under Hamngatan. Men om man flyttar kanalen så att den går under järnvägen längre söderut, nära lokstallarna, då kan man dra järnvägen därifrån i en svag nerförsbacke, delvis under marknivån, fram till Hamngatan och vidare i en grund och kort tunnel under de känsligaste delarna av centrum.

Det blir lätt att bygga planskilda korsningar och bebyggelsen runt Storgatan, som Kulturhuset, skonas. Stationen ska ligga kvar på nuvarande plats och perrongen förlängs norrut med ett ännu mera centralt läge än nu. För tågen blir det inga skarpa kurvor, inga branta backar och bara en kort och grund tunnel. Sänkningen av spåren ger ett naturligt bullerskydd. Efter att kanalen har passerat sista sjöboden vid Möljen så får den svänga höger och följa järnvägen söderut.

Gå mellan perrongen och parkeringen vid stationen, se bilder. Längre söderut går den under järnvägen och sedan kan man välja fritt. Kanske en slingrande bäck kring ny bebyggelse på Kattvikskajen. Med denna åtgärd kan man få en bra lösning för tågen, bilarna, cyklarna, gångtrafik till tågen, husen i centrum och dessutom en vackrare stadsmiljö men en kanal vid stationen som tågresenärerna får passera på en bro.

Per Helander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons