Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägsnoja i Hudiksvall

/

En aktuell fråga är järnvägsdragningen i/utanför Hudiksvall, skriver Arne Jansson, som funderar kring olika alternativ.

Annons

En del vill att man för miljardtals skattekronor (våra pengar) ska bygga tunnlar genom Hudiksvall. Somliga vill att man river gamla kulturbyggnader och lägger rälsen på marken. Och andra vill att man river delar av Stadshotellet och före detta Folkets Hus. Förslagen blir alltmer utopiska och dyrare och dyrare och mer och mer orealistiska.

Med tanke på politikers effektivitet kommer ändå ingenting att ske/genomföras inom 100 år. Till dess kan mycket ha ändrats! Kommer tågen och järnvägen att finnas kvar?

Om man ändå leker med idéer som dock är realistiska ur genomförande- och ekonomisynpunkt är vissa fakta fundamentala:

* Ingen järnvägstrafik genom centrala Hudiksvall, bland annat ur säkerhetssynpunkt.

* Lägg nytt dubbelspår med en station, exempelvis i Medskog.

* Skrota all järnvägstrafik i centrala Hudiksvall. Riv bort rälsen.

* Skapa en skyttel från centrala stan till den nya järnvägsstationen (jämför med flygplatsernas skytteltrafik till satellitterminaler.)

* Bebygg det nu frilagda stationsområdet och skapa på så sätt en ny stadsdel. Inga problem med grundförhållanden, etcetera, samt nära till fjärden.

* Mura igen tunneländarna och överlåt åt ägarna av Stadshotellet att öppna till exempel en härlig, mysig nattklubb, jättebadbassäng eller liknande. Förslagen kan flöda.

Arne Jansson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons