Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägens dragning viktigare!

Så har frågan om järnvägens öde kommit igång. I onsdagens HT finns rubriken Stationens plats viktig i ett referat från Hudiksvalls vänners årsmöte.

Annons

Men, tillade gästföreläsaren professor Göran Cars, man ska i god tid ordna för största möjliga tillgänglighet för en ny station med lokala insatser.

Frågan om järnvägens dragning fick ändå en oväntad vinkling när Professor Cars ger beskedet att det kommunala planmonopolet i dag är dött och översiktsplaner ett svagt medel. På min fråga om det betyder att trafikverket själva beslutar om ostkustbanans dragning blev svaret, ja så blir det nog. Det svaret stärker mig i den uppfattningen att trafikverket väljer att utstaka dubbelspåret enligt förstudiens alternativ 1. Det är ett starkt val för Hudiksvalls framtida utveckling.

Alla spekulationer om avfarter mot centrum med tunnlar och störande svängar kommer att kosta kommunen oanade summor, vilket nu står klart. Bohman och Melins förslag i HT som endast glädjer de nostalgiska ”tågfolket”, har nog inte insikt i de konsekvenser detta medför. Satsar man på dubbelspår bygger man två likvärdiga spår. Dessa nyttjas för både person och godstrafik utan skillnad, samma som landsvägarna för bussar och lastbilar.

Förslagen att skilja person och godstrafik har nog inget stöd. Skall av- och påstigning ske på annat ställe än i banstråket, blir det säkert en kommunal affär. Alla förslag som syftar till angöring i centrum försämrar pendelavståndet och tidsaspekten, och äventyrar också de snabba turerna Hudiksvall–Stockholm. Ett nytt och optimalt effektivt dubbelspår är vad Sverige och Hudiksvall behöver vilket måste vara en självklar målsättning hos projektledningen för Ostkustbanan.

Sven Nordström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons