Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Intraphone – hjälpmedel eller konsultbluff?

Intraphone är resultatet av ett uselt specificerat och riktigt dåligt genomtänkt system för kvalitetssäkring och uppföljning. Ett konsultprojekterat psuedohjälpmedel inköpt för dyra pengar mot bättre vetande.

Annons

Chefen för äldreomsorgen i Bollnäs konstaterar att intraphone har kommit för att stanna. Systemet ska säkerställa personalens arbetsmiljö samtidigt som arbetet kvalitetssäkras. Det vill säga "kunden" får den tjänst den betalt för, rätt utförd och i rätt tid. I tidningen påvisar omsorgschefen bland annat fördelen med att i efterhand kunna gå in i systemet och se vad som gått fel.

Vad är fördelen med det? Ska inte ett kvalitetssäkringssystem vara så utformat att det omedelbart varnar innan det gått snett och kunden (av)lidit av utebliven vård! Att ha ett system enbart för att kunna peka ut rätt personal när det inträffat ett fel i arbetsmetodiken (som personalen ej råder över) gagnar vare sig kund eller arbetstagare.

"Att se om arbetstiden räcker till allt som ska utföras" – anges som ett skäl för personalens skull. Handen på hjärtat, den som inte ser tillräckligt klart och uppfattar personalens slitsamma situation kanske inte ska syssla med sådant här. Redan gjorda nedskärningar, delade turer och fler och fler förstörda helger, den ständigt närvarande pressen av återkommande lönsamhets- och besparingskrav kan inte rättas till av ett illa uttänkt kontrollsystem som endast tillför mer arbete. Personalbehov kan inte ersättas med kvalitetssäkringssystem då personalminskning inom vården alltid medför minskad kvalitet i utförandet.

Intraphone är resultatet av ett uselt specificerat och riktigt dåligt genomtänkt system för kvalitetssäkring och uppföljning. Ett konsultprojekterat psuedohjälpmedel inköpt för dyra pengar mot bättre vetande. Tyvärr har dessa projekt framtagna och drivna inom SKL-organisationerna en klar tendens att sprida sig som en löpeld, detta har skett förr till stora onödiga kostnader och det ser tyvärr ut att ske igen. Personal som hinner med sitt arbete är i sig den bästa kvalitetssäkring man kan ge sina kunder – om man vill.

Pengar finns det – vad ska de gå till?

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons