Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte lätt vara busschaufför

Läste Linneas krönika i Kuriren där hon klagade på X-trafiks service och sura förare.

Annons

En förare ska innan han kör hämta sin kassa, körpass, kolla vilken buss han ska ha, läsa eventuell trafikinformation, gå ut, göra säkerhetskontroll på bussen, blåsa alkotesten, starta bussen, logga in, köra till andra sidan stan, skylta bussen och starta turen. Till detta har de ofta inte mer än 10–15 minuter på sig så risken för att de blir lite stressade direkt på morgonen är ju ganska stor. Lägg sedan till att de ofta har 13 timmars arbetsdag men bara lön 8–9 timmar på grund av delade pass. Plus att de är undantagna från dygnsvilan på elva timmar som alla ska ha utan får nöja sig med nio timmar från det att de kliver ur tills de kliver in igen. De bör ju inte ha så långt hem om de vill hinna sova. Är de dessutom timanställda så jobbar de ofta 6 dagar i veckan under sommaren när de anställda har sin semester. När det gäller tidtabellerna är de ofta skrivna av folk på kontor som aldrig kört eller åkt buss och fungerar utmärkt så länge ingen vill kliva av eller på. Att de sedan får svara på samma fråga hela dagarna om varför de är sena kan ju göra vem som helst lite småsur. Men jag tänkte att om alla läser det här så kanske de slipper.

Före detta bussförare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons