Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inte förvånande att järnvägen förfaller

/

Dagligen publiceras alarmerande rapporter om utsliten och förfallen järnvägsinfrastruktur ute i hela landet. Är det någonting att förundras över? undrar Sören Molander.

Annons

Bristande återinvestering ur statskassan till underhåll och nybyggnad under sju– årtionden måste givetvis förr eller senare leda till gränsen för ett totalstopp, av säkerhetsskäl, gällande de miljövänliga järnvägstransporterna.

Alltid samma svar av våra politiker, det finns inga pengar att anslå ur statskassan varefter politikerna återvänder in till den beslutande församlingen i riksdag och regering för att bifalla anslag med upprepade tresiffriga miljardbelopp till både en och flera statligt finansierade infrastrukturprojekt i vår huvudstad Stockholm.

Nu senast utöver pågående och tidigare färdigställda översysselsättningsprojekt för att hålla igång den med statens skattemedel finansierade tvångsinflyttningen av minst 50 000 nya konsumenter till Storstockholms stad, kommuner och förstäder varje år så planeras för höghastighetståg i den så kallade Europakorridoren med start från Stockholm, kostnadsberäknad till 400 miljarder.

Slogan är bygg nu det blir dyrare om vi väntar. Ett helt rike dör och förfaller under bördan att försörja och bygga ut Stockholm till en inbillad världsmetropol. Ett förlett och undfallande folk jämrar sig men vill inte förstå regeringens koloniala utsugning av landet utan för Stockholm och speciellt det ekonomiska förtrycket mot norrlandslänen.

Sören Molander

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons