Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inkassoavgift skrämmer bort turister

Landstinget skall tjäna miljoner på påminnelseavgifter, läser vi i lokaltidningen. Så här kan det gå till i praktiken:

Annons

Tonårig engelsk flicka besöker ett musikläger i Hälsingland, drabbas av ett infekterat insektbett, uppsöker akuten och får antibiotika utskrivet. Läkarbesöket går inte att betala kontant, men hon visar sitt EU-försäkringskort. Åter hemma i England kommer en faktura på 150 svenska kronor - med enbart svensk text! Flickan ignorerar den först. Dumt, ja, men ändå rätt begripligt i tider där man översvämmas av illa formulerade bedragarbrev från utlandet. På nästa faktura står det visserligen "Reminder", och telefonnumret för frågor har nu kompletterats med landsnumret till Sverige. Men texten på fakturan är fortfarande enbart på svenska: "Betala inom 10 dagar, annars går fakturan till inkasso".

Påminnelsen är daterad 10 oktober, men kravet överlämnas till inkasso redan den 15 oktober. När flickans mamma reagerar och kontaktar svenska bekanta för att få hjälp att översätta och förstå fakturorna, är det därför redan försent. Skulden har gått till inkasso och vuxit till det mångdubbla, och landstingets ekonomiservice kan eller vill inte göra något för att ändra det.

Visst ger det signalen att det är bäst att vara uppmärksam och betala fakturor i tid. Men det kan också ge signalen att Sverige som turistland är ett resmål där man riskerar att skörtas upp av försåtligt formulerade fakturor. Det drabbar länets turistnäring, arbetstillfällen och i förlängningen landstingets skatteintäkter. Är det verkligen värt det?

Roland Hamlin, Delsbo

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons