Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inget dubbelspår genom Hudiksvall

Skulle man folkomrösta om saken här i Hudiksvall är jag övertygad om att en stor majoritet inte skulle rösta för dubbelspår genom centrum, skriver Janne Ström.

Annons

Jag har ett mycket stort nätverk av personer jag känner, dels genom mitt tidigare yrke och dels genom mitt nuvarande ordförandeskap i Företagarna. Det stora samtalsämnet för närvarande är järnvägens dragning i eller utanför stadskärnan. Kommunledningen uttalar tydligt att den vill ha ett dubbelspår genom centrum efter den nuvarande sträckningen. Trots det stora antalet människor jag träffar är det faktiskt inte en enda person som jag talat med som önskar dubbelspår genom staden.

Skulle man folkomrösta om saken här i Hudiksvall är jag övertygad om att en stor majoritet inte skulle rösta för dubbelspår genom centrum.

Jag och de som tycker som jag är övertygade om att om dubbelspåret läggs utanför stadskärnan skulle det bli ett oerhört lyft för staden. Den barriär mot havet, som dagens enkelspår utgör, är redan nu mycket störande för utvecklingen av stadskärnan. Hur skulle det då bli med dubbla spår och mer än dubbel trafik. Redan nu är det stora vibrationer vid spårområdet med gungande taklampor och sprickor i klinkergolv.

Risken finns att när det blir dubbelspår kan även de tunga långa godstågen, som i dag går i inlandet med råämnen från gruvorna i norr, gå med hög fart genom centrum av vår stad, det skulle bli en mardröm.

Om man däremot lägger dubbelspåren väster om centrum och får bort den barriär, som järnvägen utgör, öppnar sig jättestora möjligheter att få utveckla centrum på ett attraktivt sätt. Man kan säga att hela Hudiksvall får strandtomt, som är så eftersökt i andra sammanhang. Fantastiska möjligheter till attraktivt boende där bangården nu är. Titta och tänk när ni åker förbi järnvägsstationen nästa gång.

När man åker förbi stationen i dag ser man att de flesta åker dit i bil, man blir lämnad och hämtad i bil. Andra lämnar sin bil på bland annat Kattvikskajen. Bilarna har ju fin havsutsikt, men hamnen måste naturligtvis användas som jätteresurs för staden och inte som parkering för tågresenärer.

När jag tar upp mina ståndpunkter med politiker och tjänstemän på kommunen är deras enda argument att de vill behålla det nuvarande stationsläget.

Om man lägger det nuvarande stationsläget i den ena vågskålen och alla de nackdelar med att riva Kulturhuset och halva Stadshotellet, buller, högre kostnader och försämrad miljö i den andra, borde för varje vettig människa inse att nuvarande stationsläge skulle väga lätt.

Man måste också betänka att var än en järnvägsstation ligger är det alltid några som får lite längre till stationen och andra får lite närmare. Om en ny järnvägsstation skulle placeras till exempel i närheten av där Beijer Bygg ligger blir det en massa människor i det området som får närmare (Håstahöjden, Kristineberg och Hede till exempel). Resande från Nordanstig, Forsa, Näsviken, Delsbo, Bjuråker med flera får också närmare.

Är det så oerhört viktigt med nuvarande stationsläge kan man lämpligen sätta in gratisbussar från den nya till den nuvarande stationen. Det är en väldigt låg kostnad för att inte förstöra vår vackra stad för all framtid. Det är 1 300 meter fågelvägen mellan nuvarande station och den tilltänkta nya. Kan dessa metrar vara så viktiga att de är värda allt det negativa?

Ni som tänker driva igenom att dra dubbelspår genom centrum, skulle ni lyckas med det kommer ni säkert att få ett eftermäle i framtiden som "Hur kunde de vara så dumma att de inte tog chansen att bli fria från järnvägen i denna känsliga miljö, när de hade den. Men det var tur att de inte rev kyrkan, Fyren och Guldsmeden och även byggde motorvägen rätt genom centrum."

Janne Ström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons