Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ingen rabatt för yngre pensionärer

Varför gör X-trafik skillnad på pensionärer fyllda 65 år och pensionärer som är yngre?

Annons

Jag är pensionär med bra pension och har därför möjlighet att köpa en seniorbiljett för 220 kronor per månad.

Min huvudman (jag är god man) med sjukbidrag är däremot tvungen att köpa betydligt dyrare biljetter.

Huvudmannen kan dessutom inte nyttja bytestiderna då besökta verksamheter kan överskrida fyra timmar.

Bytestider över två zoner är två timmar, över 5–9 zoner tre timmar, över ännu flera zoner fyra timmar.

Det åtgår alltså två resor per gång med ett 10-resors kort.

Köper man ett 30-dagarskort för två zoner kostar det 640 kronor per månad. Då kan man endast åka mellan dessa orter.

Varför missgynnar X-trafik förtidspensionärerna? Eller är de bortglömda? Så många är de väl ändå inte att det vore en omöjlighet att ge dem samma förmåner som friska personer över 65 år?

Förslag till ändring: Möjlighet för "enskilda" efter ansökan hos någon speciell myndighet att få köpa "seniorkort".

Svar önskas från ansvariga i styrelsen.

June Joghans

X-trafik svarar: När X-trafik införde seniorkortet i början av 1990-talet var det lite unikt i Sverige. Syftet var att kortet skulle stimulera dem som lämnade yrkeslivet att resa med buss och tåg. De beslutande såg fördelar både när det gäller trafiksäkerhet och kostnader för färdtjänst och sjukresor med ett minskat bilåkande. Kortet blev snabbt populärt och i dag har vi närmare 4 000 kunder i länet som har årskort för seniorer.

X-trafiks styrelse har ett flertal gånger prövat frågan om eventuellt utökad giltighet. Inriktningen har dock bestått att det ska vara ett åldersrelaterat rabattkort för dem som lämnar yrkeslivet och inte ett kort som tar hänsyn till inkomst eller särskilda behov. Seniorkortet har fått efterföljare i stort sett i hela landet och ett ytterligare medel att stimulera resandet för kategorin har skapats med fria resor för 65+ eller 70+ på flera håll i landet, bland annat i Gävle stad.

Från 1 januari 2012 är Landstinget Gävleborg ny myndighet för den regionala trafiken i länet. X-trafik ingår i landstinget som en förvaltning. Det är alltså i fortsättningen Landstinget Gävleborg som prövar och beslutar om trafikutbud, kortgiltigheter och priser.

Matts Hildebrand, förvaltningschef Landstinget Gävleborg, X-trafik

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons