Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Inga butiker flyttar från centrum

Vi från ROPH Invest AB kommer inte föra debatt här på insäntsidan annat än kommentera rena felaktigheter som påstås av insändarskribenter.

Annons

Vi från ROPH Invest AB kommer inte föra debatt här på insäntsidan annat än kommentera rena felaktigheter som påstås av insändarskribenter.

Tony Björklund påstår i sin insändare (6/11) att ingen översiktlig plan finns kring Medskog. Känner han då inte till den av kommunfullmäktige 2008 antagna översiktsplanen för Hudiksvalls kommun och Medskog, här anges handel. Detta dokument är en plan/viljeinriktning som antagits i kommunens högsta beslutande instans och under dåvarande planeringschefen Bengt Gills överseende.

Tony Björklund (inte Hudik City) påstår dessutom i sin insändare att det pågår en planerad flytt av handeln i centrum till Medskog. Detta är rent felaktigt, han vet likväl som de som läser Hudiksvalls Tidning att det handlar om tillkommande handel, ingen av de aktörer som i dag huserar i centrum är varken lämpade eller aktuella för Medskog.

Till Sofia Wikner som refererar till Östersund och frånvaron av externhandel där (9/11). Kolla med Stor-Östersunds köpmannaförening om de slutsatser Jämtlands län dragit av frånvaron av "sammanhållen" externhandel och konkurrensen från Birsta och konsekvenser för Östersunds stad. Det är ett tapp på 800 miljoner ut ur länet varav 500 miljoner till Birsta. Slutsatser som landade i den numera kraftfulla satsningen på externhandel vid Lillänge/ Odenskog.

Till Göte Bohman (MP) ett tydliggörande: de arbetstillfällen vi angett är de som aktuella etablerare angett för ROPH Invest, totalt summerar detta till cirka 250 arbetstillfällen varav cirka 200 är hos nya etablerare (bland annat Bilmetro Lastbilar tillför inga nya initialt). Dessa är förutom handel (cirka 125), verksamheter som trafikantservice, snabbmat, restaurang och hotell (cirka 75). Till detta ska läggas ett stort antal arbetstillfällen under byggtiden som beräknas till cirka två år.

Gällande kommunikationer, det finns ett flertal lösningar för cyklande varav en omvandling av den sedan 20 år nedlagda Dellenbanan torde vara den mest realistiska. För kollektivtrafik kommer vi i den påbörjade trafiklösningen bygga busshållplatser i båda riktningarna. Vi hoppas att aktuellt bussbolag anser det vara av vikt att stanna till när verksamhet finns på området.

Slutligen, det planeras inte och kommer inte byggas en galleria likt Guldsmeden eller Fyren, det finns det helt enkelt varken fysisk plats eller efterfrågan på. Vi liksom andra engagerade Hudiksvallsbor vill ha ett levande centrum, planer och visioner finns, varför inte bygga ihop Fyren, Guldsmeden och Bryggeriet och därmed skapa Hälsinglands största sammanhängande galleria! Tillsammans med Medskog skulle detta befästa Hudiksvall som Hälsinglands handelsstad nummer 1.

ROPH Invest AB genom Henrik Fredriksson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons