Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Informera bättre om LOV

De som absolut vet minst om hur det här ska fungera är de blivande kunderna! Vore det inte lämpligt att kommunen informerar lite om vad som gäller innan de nya företagen får åka ut i sin värvningskampanj med kaffe och bullar?

Annons

Läste i torsdagens tidning att nu har två företag fått licens för hemtjänst.

De som absolut vet minst om hur det här ska fungera är de blivande kunderna! Vore det inte lämpligt att kommunen informerar lite om vad som gäller innan de nya företagen får åka ut i sin värvningskampanj med kaffe och bullar?

En fundering som de blivande kunderna har, "får jag nu en och samma personal jämt?" något som Addera bekräftar.

Då till frågan!

En kund med stort vårdbehov och besök fyra gånger per dag samt nattpatrull, dubbel bemanning på grund av vårdtyngd, ska de personal som går där jobba måndag till söndag från klockan 7.30–22 då? Eller kommer dessa kunder inte ha plats i den nya organisationen?

Kunderna får också en planering med uppgift om när och vilken som kommer.

Då till frågan?

Får inte det nya företagets personal bli sjuk? Om planeringen är utskickad, blir det inte då väldigt frustrerande om "min personal" inte kommer?

Att lova tider är också jättebra, det gör även kommunen i dag, men den informerar också att eftersom man jobbar med människor kan saker inträffa och man kan bli sen på grund av att man till exempel fått ringa ambulans och invänta den på föregående ställe, detta för att kunden inte ska bli orolig.

En annan fundering som kunderna har är "får jag nu tillbaka den gamla städen som hemtjänsten utförde innan besparingens tider?"

Kommunen har som riktlinje att en städning av en lägenhet med två rum och kök ska ta 42 minuter på en personal!

Kommer de nya företagen få andra villkor eftersom de även ska hinna med att putsa fönster på den tiden?

Trodde att samma biståndsbedömning skulle ske och samma pengar ska bekosta verksamheten oavsett vårdgivare!

De nya företagen går ut med att så lite personal som möjligt ska gå till varje enskild vårdtagare! Något som är jättebra.

Kommunen genomförde i september 2009, en sammanslagning av Ljusdals hemtjänstgrupper. Konsekvensen blev dubbelt så många personal hos varje vårdtagare allt för att spara pengar! Är inte detta dubbelmoral?

En fråga till!

Kan inte kommunens personal också få åka ut till kunderna med lite fika och marknadsföra oss själva? Men oj nu glömde jag en viktig sak – vi får ju inte göra något som inte är biståndsbedömt!

En som hoppas på svar från Helena Brink

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons