Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur får ni det att gå ihop?

En dag på försommaren observerade vi hur Gigi kom ut till Storjungfrun med två personer som skulle övernatta i en av kommunens stugor. Vi undrade då hur de kunde få ekonomi i att skjutsa ut två personer och började därefter göra lite efterforskningar i ämnet, vad vi kom fram till var detta!

Annons

Enligt expertis drar Gigi minst 3 liter diesel per nautisk mil (Nm), det är 15 Nm enkel resa mellan Söderhamn och Storjungfrun. Personerna skall både skjutsas ut samt hämtas dagen därpå, en liter diesel kostar idag runt 12:70 kronor. Alla dessa fakta ger en ekvation som ser ut så här: (((3x15)x2)x2)x12,70= 2 286 kronor.

Det är alltså drivmedelskostnaden, men det tillkommer saker som lön till besättningen samt underhåll av båten, och en rimlig uppskattning där är att det rör sig om minst lika mycket till.

Att åka tur och retur till stugorna kostar 200 kronor per person, kommunen fick således in 400 kronor men hade utgifter som var drygt tio gånger så höga. För att "break even”ekonomiskt måste de ha cirka 21 betalande resenärer per resa, Gigi har certifikat att ta 11 passagerare.

Läser man nu på kommunens hemsida står det att under sommaren 2010 kommer en annan aktör att köra taxibåtar till kommunens uthyrningsanläggningar i skärgården.

Vad händer då med Gigi? Har den tjänsten upphandlats? Varför inte? Vad lägger vi skattebetalare i Söderhamn emellan till den nya aktören eller överlever han på 200 kronor per person tur och retur, minus moms, sociala avgifter och löneskatter och dessutom de omkostnader han har för båt och bränsle?

3M

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons