Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur blir resultatet med så många olika språk och kulturer?

/
  • Hur berikas Norrtullsskolan och undervisningen av att det är så många kulturer och språk? undrar Bengt Bengtsson.

Tisdagen 8/9 fick vi på SVT Gävleborg se ett inslag från Norrtullsskolan i Söderhamn där man talar 36 olika språk.

Annons

De infödda svenskarna är i klar minoritet. I en klass finns bara två elever som är etniska svenskar. Vissa av eleverna förstår inte ett ord svenska och en del har aldrig gått i skola.

För mig som lekman framstår det som en närmast omöjlig uppgift att få till stånd någon framåtgående process i undervisningen. Nu gäller det ju att se möjligheter och inte bara problem. Enligt skolan upplever man det enbart berikande med så många olika språk och kulturer. Man skulle vilja fråga: Hur då berikande? Hur blir resultaten i skolan som helhet nu när många vill att Sverige åter ska hamna i topp som skolland?

Etnologen Maria Bäckman gjorde för några år sedan en etnologisk studie i ett gammalt miljonprogramsområde. Som bok fick den namnet Miljonsvennar, och behandlar vardagen för de kvarvarande svenskarna, som nu var i minoritet. Inte minst på skolans område visade hon på de svårigheter man som svensk ungdom ställs inför i våra förorter.

Bäckmans studie har mötts av en isande tystnad i medierna, och de gånger jag tagit något exempel ur den har jag blivit refuserad här på insändarsidan.

Man kan ju undra vart alla svenska skolbarn tagit vägen. Till de privata alternativen kanske? Som vanligt måste man läsa mellan raderna i medias rapportering. Det blir många obesvarade frågor.

Bengt Bengtsson

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons