Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hur blir det för cyklisterna?

Skribenten undrar hur det blir med lösningen för cyklister vid den trånga Medskogsrondellen? Vederbörande får Svar direkt.

Annons

Inför invigningen av nya E4:an hölls ett protestmöte vid den så kallade dropprondellen vid E4/Rv 84. Protesten gällde att det är för trångt i rondellen. Vid mötet sa Håkan Åberg, som var projektledare vid dåvarande Trafikverket: "Jag kan ha förståelse för deras synpunkter för det är ganska trångt för att få ner hastigheterna. Vi ska titta över det här och se om vi kan förbättra det här på något sätt."

Inget har hänt sedan mötet den 30 oktober 2009. Nu byggs för nya anläggningar på Medskogsområdet. Trafikintensiteten lär inte minska i och kring dropprondellen. Frågan som då dyker upp är: Hur är det nu tänkt med säkerheten för cykeltrafikanterna? Och de är inte få!

Cykelpendlare

Svar direkt

När Trafikverket planerar för nya trafiklösningar är en viktig prioritering att separera oskyddade trafikanter från biltrafik och då speciellt i närheten av de största vägarna där hastigheten är högre.

När ny sträckning av E4 byggdes genom Hudiksvall fick Riksväg 84 sin nuvarande utformning med cirkulationsplatser för att möjliggöra goda av- och påfarter.

Utsträckningen av aktuell trafikplats är över 200 meter mellan de östra och västra delarna vilket medför att det inte finns några enkla åtgärder för att lösa frågan. Problematiken gäller inte bara vid passage över E4 utan en separering av trafikslagen bör finnas för en längre sträcka.

Ett exempel på detta är i Söderhamn där riksväg 50 passerar över E4 och gång- och cykelstråken planeras 250 meter söder om korsningspunkterna mellan staden och det externa handelsområdet.

Det är inte lämpligt och ofta inte heller tillåtet att gå eller cykla på de stora trafiklederna. Till Medskogsområdet har kollektivtrafikresenärer med buss prioriterats med nya hållplatser. Samtal pågår också när det gäller gång och cykeltrafik och närmast är det att upprätta och färdigställa såväl kommunens som regionens cykelplaner.

Christer Dahlenlund

Trafikverket

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons