Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvall utvecklas inte i vår tid på grund av ostkustbanan

I Hudiksvalls Tidning (2/3) står att läsa "dubbelspår mera värt än kulturhuset och "det centrala stationsläget är väsentligt för stans utveckling".

Annons

Inget kan vara mer förödande och negativt för Hudiksvalls utveckling som småstad med nära förbindelse till populär havsvik, än en transitjärnväg, dubbelspårig för gods och persontransporter, i dag en snabb transportförbindelse nord- och syd-Sverige men också i en snar framtid även för Norden och Nordeuropa. Hur kan man så förringa betydelsen i korta formulerade uttryck, ett så stort och seriöst ämne?

Det nya dubbelspåret kommer att vara ett effektivt medel att öka kapaciteten, det vill säga maximal mängd på kortast möjliga tid och inget annat. Förmodligen kommer allt gods att passera med max fart genom idyllen utan reaktion och spår men efterlämnande störningar som vibrationer och buller till besvikna stadsbor. Vari ligger en utveckling av stan när säkert även många persontåg inte stannar?

Väl etablerad med rivna kvarter och tillrättalagda korsningar och trottoarer, är den nya ostkustbanan i centrum, en barriär och okupant utan känslor och vilja till nytänkande. Den utvecklas ej och tillåter inga innovationer och nyheter som inte följer de 100-åriga föreskrifterna. Att centrala stationslägen gynnar bygden är således en myt utan värde, vilket ledande politiker borde inse. Bevisen finns som monument från ånglokstiden och med övergivna stationshus där privat verksamhet tagit över. Hudiksvall utvecklas inte i vår tid på grund av ostkustbanan.

Sven Nordström

Ingenjör

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons