Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hudiksvall en ekokommun?

Jag hade redan räknat på detta när jag i fredagens HT läste att X-trafik höjer sina priser med fem procent, redan innan denna höjning var det alltså på tok för dyrt att åka kollektivt i Hudiksvalls kommun.

Annons

Sträckan Norrbo–Hudiksvall är 50 kilometer tur och retur. Betalar du kontant kostar det i dag, det vill säga innan höjningen, 100 kronor, köper du reskassa (mängdrabatt) kostar resan 84 och köper du månadskort kostar den 40 kronor förutsatt att du åker måndag–fredag. Med bil inklusive slitage (och det får man räkna med efter Norrbovägen) kostar resan enligt schablonen 92:50 kronor (18:50 kr/mil).

Månadskort kan tyckas vara den överlägset bästa affären men för mig, som i alla fall 2–3 dagar i veckan vill vara kvar i Hudiksvall efter jobbet för dans, fika eller något annat skoj, är det ingen vidare affär. Sista bussen till Norrbo går klockan 19 på vardagar, på helgerna är det ännu tidigare. Tänk att det ska vara nästan lika dyrt att passa en tid, att cykla till bussen, att trängas med skolbarn och att gå från bussen till jobbet som att sätta sig ensam i bilen. Hudiksvall är en ekokommun och en utbyggd kollektivtrafik är en viktig del i arbetet för klimatomställning.

Den politiska ledningen i kommunen har lovat att taxan för ungdomar ska sänkas men dels tycks det dröja, dels tror jag snarare på en generell sänkning för att människor ska fortsätta åka buss efter ungdomsåren. Vi måste investera oss ur den onda cirkeln höga priser leder till få resenärer, högre priser leder till färre resenärer. I stället har vi fått gratis parkering i city. Hallå Miljöpartiet, vad sysslar ni med?

Lisa Holmberg

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons