Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Höga hinder i Forsa skadar bilar

/

Hur tänkte man egentligen då man asfalterade om genom Forsa centrum? undrar Jan Östberg. Trafikverket ger honom Svar direkt.

Annons

Då man nu har gjort farthindren högre och tvärare så innebär det både fara för liv och miljön. Måna bilar skrapar i sina underreden och det finns faktiskt de som har fastnat, många skrapmärken finns.

Ska inte alla som betalar vägtrafikskatt kunna åka den vägen? Jag anser att det är diskriminering. Alla åker inte SUV! Trodde att farthinder skulle rädda liv och inte riskera liv. Nu är det risk för livet då risken är stor att man skrapar sönder bromsledningar som innebär att bromsarna slutar att fungera och då riskerar man både sitt.

Man löper även stor risk att skrapa sönder bränsleledningarna och då kan det bli en gnista då man passerar nästa farthinder, då är risken stor att bilen fattar eld. Det blir även en miljökatastrof när det läcker ut bromsolja och bränsle. Många har börjat åka omvägar och de extra avgaserna är inte heller bra för miljö och hälsa.

Sedan så undrar jag varför man kostar på att måla ränder på övergångstället mot gamla kiosken som är nedlagd? Man går rakt in i ett stängsel om man använder det. Hade det inte varit bättre att flytta det till Ica där alla går över vägen?

Jan Östberg

Forsa

Svar direkt

När det gäller farthindren i Sörforsa, så kommer ett utav tre stycken att tas bort. När vet jag inte, det är trafik ingenjörernas uppgift. När det gäller höjden på dessa hinder så var det olyckligt att något hinder blev för högt, men det kommer att åtgärdas snarast. Som det ser ut nu , kommer hindret vid kiosken att tas bort.

Magnus Persson

Trafikverket

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons