Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Har Söderhamn kompetens för autistiska elever?

/
  • Hur är tillgängligheten i Söderhamns skolor för elever med autism? undrar två KD-politiker.

Hur är tillgängligheten i Söderhamns skolor för elever med autism? undrar två KD-politiker.

Annons

Hur stor andel av hemmasittande elever har drag av autism? Det är frågor vi kristdemokrater ställer oss. 

I Skaraborgs Läns Tidning skriver Autism- och Aspergerföreningen Skaraborg om en färsk medlemsenkät från Autism- och Aspergerförbundet där det framgår med all tydlighet att skollagen inte följs och att i dagens skolsystem hamnar elever utanför år efter år. 

När vi kristdemokrater talar om jämlikhet och delaktighet inkluderar vi givetvis även elever med autism. På riksplanet är 51 procent av barnen med autism frånvarande till följd av bristande stöd och anpassningar i grundskolan. Detta kan inte ses som annat än ett svek från skolans sida. 49 procent saknar godkända betyg i svenska, engelska och matematik då landets kommuner inte tar sitt ansvar och ger elever med autism det stöd de faktiskt har laglig rätt till. 

Vi kristdemokrater undrar om autismspecifik kompetens finns i skolan? Är den i så fall kompletterat med olika typer av pedagogik, läromedel, hjälpmedel, visuellt stöd, individuellt bemötande och varierande storlek på undervisningsgrupperna? För att stötta skolpersonalen i detta viktiga arbete behövs speciallärare och special- pedagoger med autismspecifik kompetens. 

Vi kristdemokrater anser att det krävs särskilda insatser för dessa barn. Vi anser att utbildningsinsatser måste göras för att möta dessa barns behov. Vi anser också att en ny speciallärarutbildning inriktad mot kunskap om autism inrättas.

Anders Ramstrand (KD)

ledamot i KF

Maria Hansson Nielsen (KD)

ersättare i BUN

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons