Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gör industrispåret till en klimatsatsning

Omställning Hudiksvall om vikten av ett miljötänk och att blicka framåt innan det fattas slutgiltigt beslut om spårdragningen genom staden.

Annons

I juni tänker kommunen börja riva industrispåret vid hamnen. Trafikverket har redan lyft kanalbron utan synlig debatt. Blickar man bakåt är det ett följdriktigt beslut. Men har någon försökt blicka framåt? Redan om 14 år, det vill säga 2030, ska vi ha en fossilfri fordonstrafik. Senast 2045 ska hela Sverige vara klimatneutralt om Stefan Löfvens regeringsförklaring och Parislöfte om ledande fossilfri välfärdsstat ska gälla.

Vore detta bara vanliga runda politikerlöften finge vi nöja oss med att det kanske blir senare. Men nu kan inte vårt tåliga klot svälja mera av våra utsläpp utan att reagera med feber. Vi vet att människan inte tål mer än ett par graders avvikelser. Så är det också med jordens medeltemperatur om vi ska hålla de senaste tiotusen årens klimat som möjliggjort vår civilisation. Max två grader med sikte på 1,5 grader bestämdes det på klimatmötet i Paris för drygt ett år sedan. I mars var vi 1,28 ˚C över 1900-talets medeltemperatur enligt NASA. Elfte varmaste månaden. Då går det inte bara konstatera att vi haft en behaglig vinter utan vi måste lyssna på klimatforskarna som är extremt oroliga över utvecklingen.       

Vi väntar på den som lokalt vågar kliva fram och framföra denna obekväma sanning bland bilfrälse som vaktar om parkeringsplatser! Framföra att det är viktigare med en globalt hållbar framtid för kommande generationer! Som vågar ställa frågan om det är en brådskande infrastrukturuppgift att riva järnvägsspåret som går dit de flesta arbetsplatserna finns på öster? Som kan undra om det finns någon förlust i att avvakta med rivningen tills beslutet om dubbelspår och placering av tågstation beslutats? Skulle stationen hamna i Visvall eller Medskog kunde ju en fossilfri spårpendel till arbetsplatserna vara möjlig! Det vore en viktig början till den klimatomställning vi omedelbart måste inleda. Därefter fortsätter vi med Dellenbanan i stället för 3-filigt på RV84 för att nå större trafikvolym. Det är ju inom trafiken Hudiksvall har de största CO2-utsläppen. Vem av Hudiksvalls styrande politiker och tjänstemän har modet att framföra det klimatbudskapet?

Omställning Hudiksvall

gm Ingmar Höglund

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons