Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glada Hudik på väg in i framtiden

Vi måste jobba för att alla i kommunen ska känna en positiv känsla och därmed också känna delaktighet i vad som händer i kommunen. Det känns bra att så många har åsikter och vill vara med i stället för att stå vid sidan om.

Annons

Man kan genom att följa artiklar och insändare i HT se att intresset för vår stad ökar.

Många insändare har varit positiva medan andra har en mindre positiv klang. Hudiksvalls kommun är med och sponsrar många evenemang och bland allmänheten verkar det vara en sanning att det är kommunen som står som arrangör.

Hudik City är en ekonomisk förening består av fastighetsägare, bankerna, kontor och handeln med årligt bidrag från kommunen. Hudik City arrangerar eller är med till vissa delar i många av arrangemangen. Utöver detta så sätter man upp sommar- och vinterdekorationerna över gatorna i centrum, sköter uthyrningen av torgplatserna på Möljen med mera.

Sedan finns hembygdsföreningen som brukar arrangera kulturskymning, gammeldagsjul på Möljen, sista april firande med mera.

Till detta så ska det läggas krogar, idrottsföreningar, enskilda entreprenörer som anordnar olika arrangemang.

Möjligen kan det vara så att det bättre ska framgå vem som arrangerar. Vi måste jobba för att alla i kommunen ska känna en positiv känsla och därmed också känna delaktighet i vad som händer i kommunen. Det känns bra att så många har åsikter och vill vara med i stället för att stå vid sidan om.

Starten för ett sådant arbete skedde med två initiativ. Först arbetet med att möta varselsituationen bland våra företag i Hudiksvalls kommun. Ett av resultaten blev att varselakuten öppnades. Ett samarbete mellan Cul, Centrum för utveckling och lärande, arbetsförmedlingen och HNA, Hudiksvalls näringslivs AB. Det märks att lågkonjunktur och kris är uppfinningarnas moder. Lyckligtvis gäller det också i Hudiksvall.

Det andra initiativet togs också under våren då Hudik City och Cul lade ut ett examensjobb på högskolan i Gävle som skulle titta på hur handeln kunde stärkas i vår region. Vi fick i stället kontakt med tre studenter från universitet i Lund som ville göra ett arbete som handlade om att platsmarknadsföra Glada Hudik på ett effektivt sätt. Deras arbete utmynnade i en magisteruppsats.

Syftet med uppsatsen är att undersöka i vilken utsträckning teorier om platsmarknadsföring är applicerbara på mindre städers stadskärnor. Hudiksvall har använts som fallstudie. Uppsatsen grundas på en kvalitativ metod där insamlat material utgörs av relevant teori samt djupintervjuer och deltagande observationer.

För att de ska lyckas med platsmarknadsföring krävs att utvecklingen är grundad i stadskärnans befintliga utbud samt att utvecklingen görs småskaligt. Det har visat sig att flera universitet och organisationer är intresserade att ta del av uppsatsen i syfte att börja ett samarbete med Hudiksvall eller börja med ett förändringsarbete i sin kommun.

Kom ihåg att vindrutan är större än backspegeln.

Toni Björklund

Hudik City

Tommy Näsmark

CUL

centrumsamordnare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons