Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Glada Hudik på nya spår

Äntligen börjar de styrande i Hudiksvalls kommun inse att den nya järnvägen, Ostkustbanan, är en högt prioriterad angelägenhet för regionen och i betydligt mindre grad en fråga för Hudiksvalls tätort. I HT den 17/6 ger Bengt Gill en lägesrapport från överläggningar med Trafikverket

Annons

I tidigare träffar med Trafikverket har man klargjort att en upprustning av det gamla spåret genom stadskärnan till ett godkänt utförande inte kan utföras, inte heller är det möjligt enligt Gill, att tillmötesgå önskemålen om ett spår i tunnel genom stadskärnan.

När nu kravet på dubbelspår ökar torde det vara klart att Trafikverket i kommande utredningar kommer att välja en dragning väster om stadskärnan. Om denna lösning utesluter ett extra spår genom stadskärnan återstår att se. Vad som emellertid framgått, kvarstår kravet på ett slags stickspår genom stadskärnan som ska ersätta det nuvarande. Med en sådan lösning omöjliggörs en rationell och ekonomisk planering av både gods och persontrafik och Söderhamn kan lätt i en framtid komma att bli snabbtågsalternativet för Hudiksvall.

Med bil på E 4 efter Ostkusten får man i dag en god överblick av aktuella arbeten vad gäller järnväg och europaväg. Redan står det dock klart att många kommuner inser de misstag man gjort med att upplåta värdefulla marker gator och kvarter för en ständigt, dygnet runt pulserande och störande trafik. Gågator köer och trafikljus förlänger tiden och sträckan. Tågen styrs i illa valda bergtunnlar och på brokonstruktioner för att angöra den gamla stationen. Detta är vad Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Härnösand och Sundsvall bjuder de resande på. Turister och yrkeschaufförer med målet Kebnekaise, midnattssolen, bärmarker och fiskevatten, industrier och företag, alla tvingas genom kuststädernas gränder med bulor i körbanan, innan man når sina mål.

Hudiksvall är att gratulera. Om ett år invigs nya E 4, dragen utanför stan. Till dess kan man också önska att samma vettiga placering av järnvägens dubbelspår ska ha beslutats. Därmed är grunden lagd för att satsa på en unik omdaning av stadskärnan med omgivning. Till detta ingår även ett nytt tillgängligt transport- och resecentrum med det trevligt lockande namnet ”Hälsingtuna”, ett modernt nav för spår och vägtrafik i anslutning till vårt gamla Glada Hudik.

Bygden är om 100 år mycket välbefolkat, expansionen sker västerut. Landsortsstaden Hudiksvall utvecklas snabbt, tack vare ett växande näringsliv, långsiktigt väg och transportsystem och en stark kulturtradition.

Sven Nordström

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons