Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Galna Hudik i spårdebatten – låt oss invånare få rösta om dragningen

Politiker hävdar att det är viktigt för kommunens utveckling att ha ett centralt läge på stationen.

Annons

År 1975 hade Hudiksvalls tätort 15 004 invånare och 2015 hade dom 15 015 ! Andra städer som politiker jämför med är Gävle som under samma tid ökat sin befolkning med nästan 4 000 till cirka 71 000. Sundsvall har legat still på cirka 52 000, liksom Hudiksvall legat still. Uppsala har ökat från 102 000 till nära 150 000. Vi pratar om tätorterna! Det är inte stationens läge som spelat roll för stadens utveckling, utan stadens läge som sådant och en massa andra faktorer. Argumentet att stationsläget är vitalt för stadens utveckling, stämmer således inte! Det ska bra mycket mer än ett centralt stationsläge för att skapa tillväxt och en attraktiv stad.

Kommunfullmäktige har en gång tagit ett beslut att Hudiksvall ska vara en ekokommun. Det innebär bland annat att man ska ta hänsyn till miljöfaktorer som värnar om invånarnas trygghet och hälsa och formar en attraktiv stad och kommun. Men vad blir av detta om man lägger en bullrig, dubbelspårig, avspärrande järnväg genom staden? Nu har ni en enorm chans att få järnvägen utflyttad från centrum. Ta den chansen! Den kommer aldrig tillbaka.

Kommunfullmäktige har tagit ett principbeslut att förorda en dragning genom staden, men varför framföra detta som det enda alternativet till oss medborgare genom den utställning som nu visas i kommunhusets entré och på Guldsmedens galleria? Varför visar man inte, samtidigt, att Trafikverket också har flera förslag till dragningar? Upp med en karta som visar Trafikverkets olika korridorer!

Enligt uppgift skulle det gå 10 minuter fortare att köra tågen i en västlig dragning och det är ju samhällsekonomiskt försvarbart att då förlägga järnvägen i västra läget. Det går ju fortare både för pendlare från och till Hudiksvall liksom för de som åker förbi staden. Iggesundsborna skulle få 4 kilometer till sin nya station vid E4 och det är vi redan många Hudiksvallsbor som har, så det är inget konstigt. Hur långt har dom inte i dag från Delsbo eller andra orter? Det blir snabbare för dem att komma till stationen om den ligger i Furulund. Tillgängligheten till staden försämras inte med en station i Furulund. Tvärtom!

Om nu stationen byggs i Furulund, ungefär där Beijer Bygg ligger, så är det 1 200 meter att gå till Guldsmeden mot i dag 500 meter från stationen. Att gå 700 meter extra tar normalt 7–9 minuter. Eller som en annan insändare skrev, så blir det närmre till sjukhuset än i dag. De flesta som ska till/från tåget i dag åker bilar och bussar, så det gör ingen skillnad vilket stationsläget är.

En turist som kommer hit med tåg påverkas inte alls av stationens nuvarande läge eller om den ligger i Furulund. Inbilla er inte att turisten väljer en annan stad att besöka på grund av stationens läge i staden. Hade Hudiksvall i dag haft en befolkning på 50 000 invånare, så hade nuvarande stationsläge troligen inte varit särskilt centralt.

Ett västligt stationsläge får bort bullret och olycksriskera inte bara från Hudiksvall utan även från Njutånger och Iggesund. Det finns inga positiva argument för att låta järnvägen vara kvar i sitt nuvarande läge, bara negativa.

Det är inte bara Hudiksvallsbornas skattepengar som ska betala järnvägen och allt det som den orsakar, utan alla svenskars skattepengar. Politiker, förvalta de skattepengarna rätt! Låt Hudiksvallsborna få ta del av alla alternativa dragningar.

Låt oss kommuninvånare även få rösta om vilken dragning som ska föreslås till Trafikverket, som ju fattar det slutgiltiga beslutet.

Med ett dubbelspår genom staden, omgärdat av staket, rivet stadshotell, folkets hus med flera byggnader samt stora trafikapparater med broar och viadukter, så är det lika bra att skrota devisen Glada Hudik.

Debattinlägget den 19 augusti, med signaturen Björn L, använde uttrycket Monumentalt fantasifoster och med det i baktanke kan vi istället kalla oss Galna Hudik, för det är väl så, som övriga svenskar kommer att komma ihåg staden i framtiden.

PT

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons