Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fyra dygn för åtta mil

Jag har ett mindre företag i Kilafors. För några år sedan fördes vi över till lantbrevbärarlinje och vi fick information om hur mycket bättre service vi skulle få. Men något som inte alls fungerar är företagspaket.

Annons

Om mottagaren ligger efter en lantbrevbärarlinje så får man räkna med två arbetsdagar för ett 16.00-paket. Senast skickade en kund ovetandes om detta ett paket från Ljusdal. Paketet lämnades in fredag 4 juni klockan 10.41 på Posten Företag. Nästan 2,5 dygn senare, söndag 6 juni klockan 20.35 anlände paketet till Örebro för omsortering (jag antar att det befunnit sig på en av de gula lastbilar jag ser passera utanför mitt fönster?). Nästa gång paketet ger sig tillkänna är påföljande morgon måndag 7 juni klockan 9.19 då det anländer till ”Gävle lb Bollnäs/Ljusdal”.

När jag inte fått något paket på måndagen klockan 16.00 ringer jag till postens kundtjänst där en telefonist upplyser mig om att paketet antingen finns hos min lantbrevbärare eller på ”företagspaketterminalen”. Då jag ber om numret dit upprepar hon att det tar två arbetsdagar om man skickar till någon efter en lantbrevbärarlinje och att paketet är oåtkomligt under tiden.

Nu är jag inte så insatt i modern logistik, men vad jag förstår så har personer klokare än jag kommit fram till att det är effektivast om ett paket som ska fraktas åtta mil från Ljusdal till Kilafors självklart ska via Örebro för omsortering då detta blir en genväg på cirka 65 mil extra.

Inte minst bevisas ju det effektiva i hanteringen av att det tar fyra dygn för paketet att färdas de totalt åtta milen vilken blir en effektiv hastighet på 0,83 kilometer i timmen. Som tur var valde min kund dock en av postens tjänster som är anpassad speciellt för företag i behov av snabba leveranser. Annars hade det kanske tagit längre tid?

Vad jag däremot inte begriper är hur posten kan ta betalt för en tjänst (min kund blev lovad att det skulle vara framme nästa arbetsdag senast klockan 16) och sedan till och med vara oförskämd när mottagaren försynt undrar var paketet tagit vägen. Nog måste det väl i vart fall gå att införa i datasystemet att mottagaren ligger efter en lantbrevbärarlinje och att man redan vid inlämnandet kunnat informera om detta och ge kunden en chans till att söka alternativ? Skulle jag ta betalt för en tjänst och sedan inte utföra den skulle jag relativt snart inte ha några kunder.

Och ska vi småföretagare ”på landet” lägga ner all verksamhet som inte kan utföras över internet?

Det kommer att bli aktuellt fler gånger med transporter från Ljusdal. Nästa gång tar jag bilen och åker och hämtar det själv. Jag är mån om mina kunder och deras förtroende.

Bengt Berntsson

Carpentium AB

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Mer läsning

Annons